Utfasningen av hastigheterna 50, 70 och 90 km/h fortgår. Det understryks av service- och tekniknämndens förslag till hastighetsplan för kommunens tätort och kransorter.
I dessa sänks farten på flera håll friskt enligt de allt mer generella 40, 60 och 80-gränserna. Men så är också planens primära syfte att öka trafiksäkerheten genom att bättre anpassa hastigheterna till de olika trafikmiljöerna och deras omgivningar.
Förslagen är framtagna enligt SKL:s och Trafikverkets handbok Rätt fart i staden. Men hur ska hastighetsförslagen på planens kartbilder tolkas? Bildningsförvaltningen är förbryllad.
När innehållet granskas ur ett skol- och elevperspektiv, finner biträdande förvaltningschef Jörgen Rüdeberg sådant både sådant som är otydligt och väcker farhågor.
Tätortskartan utläses som att maxhastigheten förbi Nyhemsskolan höjs från 30 till 40 km/h. Sak samma tycks föreslås i Forssjö, förbi skolan och förskolan Fågelbo. ”Med tanke på den trafiksituation som där föreligger, verkar detta direkt olämpligt”, skriver Rüdeberg i förvaltningens yttrande.
Det har nu lämnats över till bildningsnämnden för ställningstagande. Politikerna uppmanas att i sammanhanget ta NTF:s skolmiljöundersökning från 2016 i beaktan.
Mätningar som då gjordes av trafikintensitet och hastigheter vid flera tätortsskolor landade i nästan samtliga fall i en rekommendation om sänkta fartgränser till 30 km/h. Dessa bör ske tämligen omgående, tycker förvaltningen.
Men hastighetsplanen tar ingen uppenbar hänsyn till NTF:s rapport. Inga 30-sänkningar föreslås. I stället ska det på sikt generellt vara 40 inom tätorten.
I sitt förslag till yttrande menar bildningsförvaltningen att Skolmiljöundersökningen bör synkroniseras med förslagen i hastighetsplanen. Med samma syfte bör samhällsbyggnadsförvaltningen få uppdraget att göra en motsvarande undersökning vid kransortsskolorna och samtliga förskolor.
Bildningsnämnden får ärendet på sitt bord i nästa vecka. Den är en av sex kommunala nämnder som förutom Västra Sörmlands räddningstjänst är remissinstans.