Det går mode även i däck och fälgar

Fälgarna, nästan alltid i aluminium, blir allt större, och däcken håller en allt lägre profil. De gör mycket för bilens utseende.

Tvätt och lagring av hjuluppsättningen som inte används är något som många däckfirmor erbjuder. Att använda sig av så kallade däckhotell blir allt vanligare . "Det är ju perfekt för dem som bor i lägenhet och så tror jag att folk blir bekvämare och bekvämare," säger Lennart Eriksson på Däckcenter i Katrineholm.

Tvätt och lagring av hjuluppsättningen som inte används är något som många däckfirmor erbjuder. Att använda sig av så kallade däckhotell blir allt vanligare . "Det är ju perfekt för dem som bor i lägenhet och så tror jag att folk blir bekvämare och bekvämare," säger Lennart Eriksson på Däckcenter i Katrineholm.

Foto: Hillblom Kalle Bengtsson

Övrigt2017-03-09 15:04

Våren är här och med den kom högtrycket hos däckfirmorna också. Däckcenter i Katrineholm dubblar personalstyrkan och skiftar däck på löpande band. Lennart Eriksson är delägare tillsammans med Christer Andersson och har koll på både form och funktion av däck och fälgar.

[fakta nr="1"]

‒Jag var traktorförare en månad och sedan började jag jobba med däck. Det var i Vingåker 1973, berättar Lennart Eriksson.

Nu för tiden är det nästan bara aluminiumfälgar som säljs, även till vinterdäcken.

‒Det skiljer inte så mycket i pengar längre mellan aluminium- och stålfälg.

Lennart Eriksson räknar upp fördelarna med aluminiumfälgar:

• de är rundare vilket minskar risken för obalans i bilen

• de är lättare att hålla rena

• de tål mer av yttre påfrestningar

• de är snyggare

När det gäller fälgmodet våren 2017 konstaterar Lennart Eriksson att trenderna inte skiftar så fort. Vanligaste fälgen är fortfarande en 5-ekrad aluminiumfälg i silver, svart eller antracitgrå.

‒Mattsvarta fälgar är populära just nu, och så säljer vi en och annan fälg med färgad kant, till exempel röd.

Lennart Eriksson ser också en trend i att många bilägare vill ha stora fälgar. Och för att få plats med en stor fälg krävs lägre profil på däcket. Bilen får ett annat utseende, men det kostar också.

[fakta nr="2"]

‒Då handlar det om femhundringar och tusenlappar i skillnad mot originalstorleken. Per styck. Men bilen går ju stadigare också med stora fälgar och lågprofildäck. Många lägger mycket pengar på däck och fälgar.

På däcksidan har regummerat nästan försvunnit i takt med att det kommit lågprisdäck från öst-Europa och Asien.

‒Ja, för samma pris kan man få ett nytt däck i dag. Men man får vad man betalar för, och jag rekommenderar bilägarna att satsa på kvalitet.

Enligt Lennart Eriksson är det en bra investering att satsa på en professionell hjulinställning. En felaktig inställning sliter däcken snett och de förbrukas fort.

‒Det är många bilar som behöver en hjulinställning. Det spar däck.

Upplever föraren att det vibrerar i ratten kan det vara en bra idé att kolla fälgarna. Åker man med lågprofildäck räcker det med att köra över en trottoarkant, eller djupdyka i några vägpottor, för att fälgen ska ta skada och bli oval. Det ger också onödigt slitage på däcken. Problemet är lätt avhjälpt genom riktning av fälgen.

Oavsett om du skiftar från vinter- till sommardäck själv eller lämnar in för att få det gjort på en däckfirma uppmanar Lennart Eriksson alla att efterdra bultarna efter fem till tio mil.

Snart ska däcken bytas

Lagen säger att bilen ska ha vinterdäck till och med den 31 mars om vinterväglag råder.

Dubbdäcken ska av senast den 16 april om inte vinterväglag råder.

Vinterväglag är det om det finns snö, is, snömodd eller frost på delar av vägbanan.

Minst 1,6 millimeters mönsterdjup krävs på sommardäck.

Förvara vinterdäcken svalt, mörkt och torrt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om