Det gäller att vara bussig mot miljön

Fler och fler företag i Katrineholm kör sina dieselfordon på fossilfritt bränsle. Bland andra kör företagen Forssjö buss, Taxi kurir, Nobina och Coneco med gott resultat på HVO.

Mats Johansson har kört HVO i sina bussar under några månader och är helnöjd.

Mats Johansson har kört HVO i sina bussar under några månader och är helnöjd.

Foto:

Övrigt2017-01-24 10:00

Mats Johansson tar emot på företaget Forssjö buss kontor i Katrineholm och berättar hur det är att köra sina fordon på fossilfritt bränsle.

Forssjö buss kör alla sina fordon på bränslet, både de stora bussarna och de mindre skolbussarna.

‒Inga förändringar har gjorts på några av dieselfordonen. Volvo är bara glada att vi kör. Mercedes vill inte certifiera att köra på HVO men våra kollegor har kört i flera år utan problem. Jag började titta på alternativbränsle för flera år sedan men rapsoljan skrämde mig lite så när jag av en slump kom i kontakt med HVO och dess fördelar körde vi i gång, säger Mats Johansson.

Vad skiljer raps och HVO åt?

‒Ska man byta från diesel så kräver rapsoljan att man gör förändringar på fordonet men HVO är det bara att åka och tanka. Nackdelen med rapsolja är att eftersom den är så fin måste serviceintervallerna med oljebyten ske tätare. Även köldstarterna blir svårare, i synnerhet när det blir riktigt kallt: HVO-bränslet har inte samma problem. HVO antänder vid lägre temperatur och då blir den mer lättstartad i kyla. Jag upplever dessutom att motorn går lugnare.

Finns det några nackdelar?

‒Ja, det ska i så fall vara tillgången på bränsle, det finns inte så jättemånga tankställen ännu. Vi klarar oss faktiskt med en tankning till norra Tyskland tur och retur, dessutom går det att tanka vanlig diesel i nödfall.

Ett annat företag som har satsat på fossilfritt bränsle sedan hösten är Coneco.

Mats Gillstam är företagets vd och han berättar att alla tunga fordon i Katrineholm går på HVO.

‒Hindret för oss med de fordon som är stationerade i Norrköping är att där finns inte vår leverantör av bränsle. Annars skulle även de köras på HVO. Vi kör inte heller våra mindre dieselfordon på HVO eftersom biltillverkarna inte kan garantera att det går och det är en risk vi inte vill ta.

HVO bränsle

Bränslet är i sin kemi likt vanlig diesel och den går enligt ECO bränsle att använda i och i stället för vanlig diesel.

Bränslet tillverkas av vegetabiliska oljor och animaliska fetter som slaktavfall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om