– Vi samarbetar med Active mediapartner, som är de som producerar själva bilagan. De jobbar med lite större kommuner som har tillväxt, säger Josefine Karlsson, kommunikatör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Annonsbilagan finansieras med hjälp av annonsintäkter.
– Det som kostar oss är de timmar som tjänstepersonen lägger på att ta fram material och ha kontakt med de som producerar bilagan. Det är framför allt jag som har haft kontakt med skribenter och fotograf och kommit med tips på vad man ska skriva om.
Tidningen fokus är näringsliv, bostadsbygge och hur det är att leva och bo i Katrineholm.
– De brukar återkomma till oss och fråga om vi vill vara med. Förra året var vi inte med. Senaste året var 2016, säger Josefine Karlsson
Märker ni att bilagan ger något resultat?
– Det är svårt att säga om det ger något resultat kortsiktigt. Det här är mer en långsiktig kommunikationsinsats, där vi vill lyfta Katrineholm som en potentiell inflyttningsort, men även en kommun i utveckling. Det kräver nog mer långsiktighet, att fortsätta med de här budskapen, för det är nog på längre sikt vi kan se en effekt och ökad inflyttning och kanske att nya företag får upp ögonen för Katrineholm, säger Josefine Karlsson.
Bilagan delas ut i Mälardalsregionen via Svenska dagbladet men den delas även ut till alla hushåll i Katrinholm.
– Det rör ju katrineholmarna i allra högsta grad och det kan vara kul att få läsa om vad som händer i sin kommun.