Undrar om inte TT Nyhetsbyråns julgåva till landets redaktioner är den mest effektiva marknadsföringen i världshistorien? Varje år väcker den bruna kartongen, som innehåller en trälåda inslagen i cellofan med rosett, enormt intresse. Viskningar övergår i väsningar, blir till rop: "TT-korgen har kommit"! Korgen är ingen korg, utan alltså en trälåda, som eventuellt krympt något de senaste åren, med innehåll av godis. Vem som helst av oss kan när som helst gå och köpa samma mängd godis, men det är ändå något närmast sakralt över TT-korgens innehåll. Avbrottet i vardagen, kvalitetschokladen i blankt omslag, att alla samlas runt korgen, som runt en forntida lägereld.
Pralinerna går snabbt åt, särskilt de lite mer ovanliga. Efter några timmar återstår en tumsdjup bottenskyle av Mariannekarameller, som inte har samma tjuskraft som de andra godisbitarna. Någon talar om forna tider, när TT-korgen – åtminstone i det kollektiva minnet – var mycket större, någon ångrar att den var återhållsam och inte kastade sig fram, när det fortfarande fanns attraktiv konfekt kvar. Någon annan har varit ledig och kämpar mot lätt bitterhet dagen därpå.
Men till nästa år igen, kommer han, vår gamla vän. Förhoppningsvis.