Dans och filmskapande ska lära elever om barnkonventionen

Eleverna i klasserna 3 till 5 på Bruksskolan har arbetat med FN:s barnkonvention på ett lite annorlunda vis. Genom stillbilder och dans ska de på onsdag gestalta en paragraf från konventionen inför elever och allmänheten.

Övrigt2009-09-24 05:00

På en skärm växlade stillbilder som eleverna filmat och redigerat. Framför skärmen gjorde en grupp sin tolkning av barnkonventionens paragraf om att ingen ska bli kränkt, vilket i skolans värld kan översättas till mobbning.
Vi var oroliga för att eleverna skulle tycka att det lät märkligt och abstrakt. Därför började vi filma redan vid första träffen och de fick snabbt börja komma på danser till bilderna. Sedan har det vuxit fram och nu känns det som att alla vet vad de ska göra och varför vi gör det, safilmpedagogen Fredrik Karlsson från Film i Sörmland.
Medan Fredrik Karlsson höll i filmdelen arbetade Ninni Andersson från Kulturskolan i Flen med dansen.
Det har hänt saker sedan vi började, de lever till exempel sig mycket mer in i ansiktsutryck nu. Det har varit en rolig resa där eleverna verkligen har tagit ansvar, sa Ninni Andersson.
Kulturskolan i Flen har fått 50 000 kronor av Filminstitutet för att tillsammans med Film i Sörmland ta fram en pedagogisk arbetsmodell för grundskolans undervisning. Modellen ska sedan kunna användas över hela Sverige.
Vi valde att arbeta med stillbilder eftersom det är vad som hinns med om alla ska få filma sina bilder och prova att hålla i kameran. En berättelse skulle också ta fokus från dansen. Vi har jobbat med att bilderna ska vara visuella och tydliga, säger Fredrik Karlsson.
Eleverna på Bruksskolan verkade tycka att projektet har varit kul.
Jag tyckte att det var svårt att filma grejer, sa Evelina Keskiniva.
Nej, det var roligt. Det var svårare att komma på dansen och sedan att komma ihåg stegen, sa Brian Johansson.
Nej, dansen var rolig, invände Evelina.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om