Signalerna är många och oroande, enligt Eva-Lis Sirén.
- Lärarna upplever en stress och press som jag inte under alla mina år har fått så tydliga signaler om som nu.
Hon ser en skenande övertid hos medlemmarna och hon säger att staten samtidigt öser nya arbetsuppgifter över dem. Hur bilden av läraryrket tolkas i dag visar sig direkt i intresset för lärarutbildningen.
- Det finns ingen kö. Unga ser hur underbetalda lärarna är, de ser stressen.
Vad värre är, så funderar 80- 000 lärare på att lämna yrket enligt en undersökning som Lärarförbundet har gjort. Lönen anges som huvudskäl. En jämförelse av lärarlöner visar att Sverige hamnar på plats 22 av 34 OECD-länder.
Eva-Lis Sirén tycker att det börjar likna ett systematiskt nedvärderande av läraryrket, och av kvinnors arbete.
Men hur ska läget bli bättre för lärarna? Hur ska resultaten i skolan öka? De båda ämnena hänger onekligen intimt ihop. En god början är att kommunerna och staten slutar skylla på varandra för bristerna i skolan, säger Eva-Lis Sirén. Hon vill se en nationell samling som satsar på att minska lärarnas arbetsbörda, höja lönerna och läraryrkets status, på att ha en lärarutbildning i toppklass, ge nya lärare bra introduktion och ytterligare lyfta fram det viktiga ledarskapet i den svenska skolan.
- Skolan måste få kosta. Lärare ska vara lärare, säger hon och lyfter fram Årets skolkommun i Lärarförbundets rankning.
- Det finns ljuspunkter. I Arvidsjaur har man redan på förskolan stenkoll på eleverna. Allt börjar i skolan.