Sträckan Vasabron-Vallavägen är klar och biltrafiken flyter åter på den aktuella sträckan, efter ett antal veckor med omledning av trafiken och köer till följd.
‒Den har varit den värsta etappen, bilmässigt. Ska man stå på en broanslutning och i slänter bredvid då går det inte att skapa ytor för biltrafiken att passera på. Det är skönt att de kommande etapperna är enklare, säger Johan Ekstrand, entreprenadingenjör på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Nästa etapp på sträckan är Vallavägen-Videvägen.
I korsningen Stockholmsvägen/Vassmogatan ska en cirkulationsplats byggas. Syftet är att få ner hastigheten och skapa en säkrare trafikmiljö för gående och bilister. Busshållplatserna vid Vassmogatan ska också tillgänglighetsanpassas.
‒Det blir ingen avstängning här vad vi vet. När man bygger den här cirkulationsplatsen skapar man ytor så att biltrafiken kan passera, säger Johan Ekstrand.
På sträckan Vallavägen-Vassmogatan ska träd planteras mellan körfälten.
‒Där kan man stå i mitten av vägen och gräva. Men det första man gör är att bredda cykelbanan, den befintliga trottoaren som är skyltad som cykelbana. Så då stör man inte heller biltrafiken, berättar Johan Ekstrand.
Utefter hela stråket ska avenbok planteras.
‒Det är ett tacksamt och bra träd som inte breder ut sig så mycket, säger stadsträdgårdsmästare Hans Gahn.
Mellan träden och på andra svårtillgängliga platser läggs konstgräs.
‒Det kommer mer och mer konstgräs på platser där det är mycket trafik och där det är svårt att komma intill, så vi tyckte att vi ville pröva det här, säger Hans Gahn.
För att skapa bättre tillgänglighet och öka trafiksäkerheten runt Lövåsens handelområde ska också gång- och cykelvägen byggas ut, från Vassmogatan till Videvägen. Diket på den östra sidan ska läggs igen. Sedan ska en drygt fyra meter bred gång- och cykelväg byggas.
Gång- och cykelvägen kommer även att belysas.
Ombyggnaden kommer att vara färdig, om allt går som planerat, vecka 47.
‒Vi tror att det här kommer att funka smidigt, säger Johan Ekstrand.