Cyklister ska prioriteras i ny plan

Smalare gator, färre parkeringsplatser och ökad parkeringsövervakning. Det är några av kommunens förslag för att minska andelen bilar och ge ett mer levande centrum.

Övrigt2017-07-05 05:00

På kommunstyrelsens sammanträde nyligen godkändes förslag till trafik- och parkeringsstrategier för Katrineholms kommun. Trafikstrategin beskriver den långsiktiga inriktningen för trafikutvecklingen i Katrineholm, gällande trafikslagen gång, cykel, kollektivtrafik och bil. Målet är att Katrineholm ska ha ett funktionellt trafiksystem där det är enkelt att transportera sig, både inom kommunen och till arbetsmarknadsregioner i närheten.

Främst gäller förslagen centrala stan, där fokus ligger på att göra det mer attraktivt att färdas på andra sätt än med bil. Gående, cyklister och kollektivtrafikanter ska uppleva att det är lätt att ta sig till centrum och att trafikmiljön där är trygg och säker. Trafikrummet ska skalas ner för att anpassas till dessa trafikanter. Minst en genomfartsgata om året ska göras om till en smalare stadsgata. Cykelstråk ska utökas och hastigheterna för biltrafiken sänkas.

Staden ska förtätas genom att i huvudsak utvecklas inom tre kilometer från resecentrum, där kollektivtrafik och infrastruktur redan är utbyggd. En tätare stad minskar behovet av en egen bil, slås fast i strategin. Goda möjligheter att gå, cykla och åka kollektivt ska minska behoven av bilparkeringar.

I parkeringsstrategin beskrivs hur parkeringssituationen i Katrineholm ser ut i dag och hur den bör förändras i framtiden. Man konstaterar att många upplever att det finns dåligt med parkeringsplatser i centrum, samtidigt som många platser står tomma. Parkeringsplatserna utnyttjas alltså inte optimalt. Ett sätt att komma tillrätta med detta, är att samutnyttja vissa parkeringsplatser. Exempelvis kan de platser som används som arbetsplatsparkering på dagen bli besöksparkering på kvällar och helger. Man ska också skylta bättre till tillgängliga parkeringsplatser, för att bättre utnyttja alla platser och undvika att bilister måste åka runt och leta. Vid resecentrum ska pendlarparkeringarna byggas ut. Långtidsparkeringarna, som i dag tillåter parkering i upp till tre dygn, ska kortas.

För att främja cykling ska attraktivare cykelparkeringar skapas, med bland annat tak och möjlighet att låsa fast cykeln i ramen.

Trafik- och parkeringsstrategin kommer att avgöras i kommunfullmäktige.

Trafik- och parkeringsstrategierna i korthet

Gång- cykel- och kollektivtrafik ska öka. Bilbehovet ska minska.

Staden förtätas.

Fler och bättre cykelparkeringar.

Samutnyttja parkeringsplatser.

Fler pendlarparkeringar vid resecentrum.

Tydlig skyltning mot lediga parkeringsplatser.

Tid- och prissättning ska styra efterfrågan på parkering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om