Josefine Andersson, mezzosopran
Jens Persson, baryton
Nigar Dagascheva, piano
Musikens hus, Katrineholm
Arrangör: Katrineholms kammarmusikförening
Med Wilhelm Peterson Berger som verktyg gjorde mezzosopranen Josefine Andersson precis vad vi alla väntat på. Med sången "Intet är som väntans tider" lockade hon fram den där våren som visat sådan tvekan detta år. Med ens kändes det som om hotet om aprilsnö var avvärjt, och den sena eftermiddagssolen letade sig in genom gardinspringorna i Musikens hus.
Nordiska romanser varvades med arior och duetter ur flera kända operor när de två unga operasångarna, Josefine Andersson och Jens Persson, baryton, tillsammans med pianisten Nigar Dadascheva gästade Katrineholm i går kväll.
Några i publiken hade säkert bekantat sig med Josefine Andersson när hon medverkade som solist under finalen i fjolårets final i musiktävlingen Swedish international duo competition i Katrineholm. För dem kom det inte som någon överraskning att hon besitter en utstrålning lika stark som rösten, och en charm och en gestaltningsförmåga utöver det vanliga.
Operasverige har redan uppmärksammat Josefine Andersson stort, bland annat fick hon det prestigefyllda Jenny Lind-stipendiet 2012.
Josefine Andersson inledde som sagt med Peterson Berger, och fortsatte med två sånger av Edvard Grieg, innan hon gav sig i kast med den suggestiva, mörka och mycket vackra "Bön till natten" av Ture Rangström.
En bit in i konserten blev det dags för Jens Persson att sjunga duett med Josefine Andersson i Mendelssohns "Herbslied" och sedan göra ett par solonummer. Publiken hade säkert hoppats att han skulle sjunga "En fågelfångare som jag" som Papageno ur Mozartoperan "Trollflöjten", en roll han nyligen gjort på Stockholmsoperan, vilket han gjorde med stor inlevelse.
Ett annat utropstecken under aftonen blev en duett med Rosina och Figaro ur Rossini-operan "Barberaren i Sevilla".
Kvällens starkaste upplevelse var dock Josefine Anderssons tolkning av den svåra arian "Ah! Quel giorno" ur Rossinis "Semiramide".
Pianisten Nigar Dadascheva som är utbildad i Azerbadzjan och Sverige, har bland annat fått Kungliga Musikaliska akademiens ackompanjatörsstipendium. Hon tog också plats i programmet med två solostycken, "Sensommarnätter" av Wilhelm Stenhammar och "Liebestraum no 3" av Frans Liszt.