Byter leverantör: "Vi kan inte bara höja priserna"

Det är avgifterna som gjort att Nya Maistrogrillen bytt från Onlinepizza till Hotmat, berättar ägaren Morad Ali.

Ali Hussein och Morad Ali på Nya Maistrogrillen byter till ny leverantör av hembeställd mat. Avgifterna hos det gamla företaget är för höga, säger Morad Ali.

Ali Hussein och Morad Ali på Nya Maistrogrillen byter till ny leverantör av hembeställd mat. Avgifterna hos det gamla företaget är för höga, säger Morad Ali.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-11-18 08:00

Nya Maistrogrillen i hörnet Fredsgatan/Drottninggatan är från och med i torsdags medlem i Hotmat i stället för i Onlinepizza. I torsdags skickade Maistro ut ett sms till kunderna och berättade att man numera får beställa mat med hemleverans från Maistro via Hotmat.

Anledningen till att man bytt är främst ekonomisk, säger Morad Ali, ägare till Nya Maistrogrillen.

– Onlinepizza tar 13 procent för varje beställning. De tar mer än Skatteverket. Vi klarar inte det, vi kan inte höja och höja matpriserna. Det är för kundernas skull. Råvarupriserna har gått upp och vi måste höja priserna på grund av det också, säger han.

Hotmat tar sex procent per beställning, säger Morad Ali.

– De har lägre avgifter och bättre service. Dessutom ligger det företaget i Sverige, det är en annan fördel. Onlinepizza ligger i Tyskland och är kanske mer inställda på hur det är i Tyskland, med skatter och avgifter där. De jämför oss med Tyskland, men det går inte att jämföra.

Morad Ali räknar med att Maistro skulle ha behövt höja priserna med 12 kronor per beställning, om de skulle vara kvar hos det förra företaget.

Men lite orolig är han att kunderna inte ska hitta till Hotmat, som är både nyare och mindre än Onlinepizza, som funnits länge.

– Lite orolig är jag, ska folk hitta? Onlinepizza är ett mycket större bolag. Men kunderna kommer inte till oss för att vi har Onlinepizza, de kommer för vår mat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!