‒Vi startade i söndags och har åkt 98,2 mil med två långtradare från Skellefteå, säger Linda Lundmark, vägtransportledare.
Hon kallas in när lastbilstransporterna är bredare än 3,1 meter, längre än 30 meter och väger mer än 60 ton och hennes jobb är att åka före eller efter lastbilarna och varna.
Eftersom brosektionerna inte kan böjas var transporten från företaget Martinssons träbroar i Krokfors utanför Skellefteå till Katrineholm lite krånglig.
‒När vi skulle ut från rastplatsen tog det en stund, men föraren kan styra släpet också, annars skulle det inte ha gått, säger Linda Lundmark.
Den nya bron över vattendraget som binder samman Duveholmssjön och Djulökvarn är helt byggd i limträ. De sju sektionerna är 30 meter långa, sammanlagt fem meter breda och har lyfts på plats med lyftkran.
‒Vi tog bort den gamla bron i förra veckan. Den var också av trä. Totalt har vi hållit på i 20 veckor nu, med att gjuta nya fundament, med provisoriska arrangemang som en tillfällig gångbro och mycket markarbeten, säger Fredrik Åström, ägare till Dufweholms herrgård, dit den nya bron leder.
Den här och förra veckan håller herrgården stängt.
‒För första gången på 20 år. Vi får inte in leveranser utan bro. Vi passar på att storstäda hela huset, säger Fredrik Åström.
Träytan på bron är gul, men vägbanan ska beläggas med grus. De två sista sektionerna, längst ut på kanterna, har färdigmonterade staket.
‒På fredag ska den åtminstone vara farbar. Sedan tar det ytterligare fem-sex veckor innan allt är återställt, konstaterar Fredrik Åström.
Den gamla bron har behövt bytas ut länge, men akut blev det när Fredrik Åström kom överens med kommunen om att ta över och flytta de gamla skolbyggnaderna vid Djulö. Kommunen går enligt överenskommelsen in med 3,5 miljoner kronor för att flytta skolbyggnaderna och bygga den nya bron och Åström med tio miljoner kronor.