Bilentusiaster möttes inför Citroënutflykt

På torsdagsförmiddagen invaderades OKQ8:s parkering av glänsande veteranåk. Det var Svenska B11-klubben som samlades för en gemensam tvådagarsutflykt med målet att fira franska nationaldagen.

Citroënentusiaster träffades i Katrineholm inför den årliga semesterutflykten. Många av bilarna har B11-klubbens emblem på grillen.

Citroënentusiaster träffades i Katrineholm inför den årliga semesterutflykten. Många av bilarna har B11-klubbens emblem på grillen.

Foto:

Övrigt2017-07-13 08:45

En efter en rullar de in. Citroëner från 1930-talet och framåt. Till slut står runt 25 bilar samlade på mackens parkering. Den ena mer välputsad än en andra.

Svenska B11-klubben, där B11 är en Citroënmodell, gör för 24:e året i rad en semestertur längs vägarna i Mellansverige. Medlemmar från Hälsingland i norr till Jönköping i söder har tagit sig till Katrineholm för att påbörja den gemensamma färden. Jan-Erik Olsson från föreningen leder utflykten.

‒Folk är ofta hemma i juli och det är lugn trafik. Därför bestämde vi oss för att åka en tur då. Sedan har det växt för varje år. Vi har åkt runt i många landskap, men det här blir nog första gången vi åker till Östergötland, säger han.

Själv har han med sig sin fru Britt Jansson och sin Citroën B11 från 1951.

Turen är planerad söderut från Katrineholm längs fina naturvägar söder om Tisnaren, via Käxelvik, Jan-Erik Olssons hemby Byle, Marsjö, Regna och sedan vidare till Medevi brunn för övernattning. Färden går sedan vidare mot slutmålet Askersund, där deltagarna ska vara med i firandet av den franska nationaldagen.

‒Det sociala är nästan viktigare än bilarna. Alla känner varandra och vi ordnar fest på kvällen. Jag har med mig dragspelet för att kunna spela Marseljäsen, säger Jan-Erik Olsson.

Det är en väldigt homogen grupp som inväntar avfärden. Alla är i övre medelåldern.

‒Ja, ungdomarna är inte så intresserade av det här, det är mest folk i vår ålder. Bilarna måste ju renoveras en del, så man måste vara tekniskt kunnig också.

Några av de som syns i vimlet på parkeringen är Åke och Ing-Marie Hultgren från Norrköping. De har kommit med sin Citroën B15 av 1951 års modell.

‒Jag köpte den 2013 och är tredje ägaren. Den har gått 9000 mil. Det här är en "top of the line"-modell med sexcylindrig motor och 77 hästkrafter. Det finns bara ungefär tio stycken i Sverige, säger Åke Hultgren, som intygar att bilen är mycket bekväm att åka i.

Citroën B11

Citroën Traction Avant tillverkades mellan 1934 och 1957.

Vanligaste utförandet var modell B11, men den fanns även med sexcylindrig motor under namnet B15.

I Sverige blev den bland annat känd som "Gangstercittran" på grund av förekomsten i många deckarfilmer.

"Traction Avant" betyder "framhjulsdrift".

B står för "Berline"

Siffran 11 anger antal skattehästkrafter, vilket beräknade bilskatten i Frankrike.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om