Andra chansen för andra gången

Nyköping blir en av schlagerstäderna 2012. Melodifestivalens Andra chansen avgörs i Rosvalla lördagen den 3 mars. De attraktiva tv-timmarna kostar Nyköpingsborna drygt en halv miljon.

Övrigt2011-09-02 05:00

2007 kom schlagercirkusen till Nyköping för första gången. Sanna Nielsen och Sonja Aldén sjöng hem varsin finalplats inför ett fullsatt och jublande Rosvalla.

När SVT nu släpper nästa års melodifestivalstäder är Nyköping återigen med bland de utvalda orterna. Och än en gång blir staden värd för just Andra chansen. Lördagen den 3 mars avgörs tävlingen i Rosvalla.

– Vi är extremt glada över att vi får vara med i år igen, säger Martin Haase som är arenachef för Rosvalla och som började uppvakta SVT redan före jul förra året för att få vara med som schlagerstad 2012.

– Vi anmälde vårt intresse väldigt tidigt. Och det var just Andra chansen vi var mest intresserade av. Eftersom det kommer att skickas nya artister till Nyköping varje vecka byggs spänningen upp hela tiden och vi får maximal exponering i media.

Just reklamvärdet är viktigt, och en av orsakerna till att Nyköping ville bli schlagerstad igen.

– Det här visar att vi är en attraktiv evenemangsstad som klarar av stora arrangemang. De besökare som kommer utifrån ser att Nyköping är en trevlig stad. Dessutom är det ju kul för Nyköpingsborna att det händer något stort i stan, säger kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S).

Men det är inte gratis att exponeras i tv-rutorna. Kommunen betalar 550 000 kronor via Rosvalla Eventcenter för att få del av Melodifestivalens marknadsföringspaket nästa år.

Då får Nyköping bland annat använda festivalens logotype i reklamsammanhang, göra utställningar i de andra schlagerstäderna och vara med i programtidningen.

– Vi skulle kunna vara Melodifestivalstad utan att köpa det här paketet, men jag tycker det är viktigt att Nyköping får möjlighet att synas ordentligt. Vi märkte också att vi fick fler konsertbokningar till Rosvalla efter 2007. Arrangörerna fick helt enkelt upp ögonen för att vi klarade stora evenemang, säger Martin Haase.

Urban Granström tycker också att det var självklart att lägga 550 000 kronor på marknadsföringen.

– Efter 2007 gjorde Nyköping en undersökning som visade att reklamvärdet av Melodifestivalen var närmare 26 miljoner kronor. Med den kunskapen i bakfickan tvekade vi inte om att satsa en halv miljon på evenemanget.

Melodifestivalen 2012 avgörs precis som de senaste tio åren genom fyra deltävlingar, Andra chansen och final i Globen. Melodifestivalens producent Christer Björkman ser ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

– Nej, det gör jag inte av den enkla anledning att vi fortfarande säljer lika mycket biljetter och har lika många tittare. SVT skulle aldrig tillåta oss att göra färre program så länge siffrorna inte sviker, säger han.

Samtliga tävlingsstäder 2012 har varit värd för Melodifestivalen tidigare.

- Det börjar faktiskt bli svårt att hitta nya städer som kan ta emot det här schabraket till tv-produktion. Det krävs en stad och en arena som klarar av att hantera Melodifestivalen. Det är inte alla arenor som klarar av att man hänger 40 ton utrustning i taket, säger Thomas Hall, evenemangsansvarig på SVT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om