80 nya förskoleplatser behöver stå klara 2018

Förskolan behöver byggas ut. Redan nästa år räknar bildningsförvaltningen med att det behövs ytterligare 80 nya platser.

Övrigt2017-05-04 12:33

Enligt förvaltningen behöver den långsiktiga planen för förskolan uppdateras.

Sedan 2013 har kommunen beslutat om att bygga 24 nya avdelningar. 20 av dessa har öppnats. Två avdelningar vid Karossen är projekterade men ännu inte uppförda. Vid Skogsborgsskolan byggs visserligen fyra avdelningar men beslut har tagits om att ställa om dem till grundskolan på grund av platsbrist på skolan.

Bildningsförvaltningen har tittat på Statistiska centralbyråns prognoser och nuvarande barnantal per avdelningen. Utifrån det behövs det fem nya förskoleavdelningar till år 2020 och ytterligare två avdelningar till 2025.

Behovet av förskoleplatser i kommunens centrala tätort har analyserats stadsdel för stadsdel.

Av analysen framgår att ett alternativ skulle vara att bygga ut förskolan Gersnäs med en avdelning. Backa förskola skulle också kunna byggas ut, med två eller fyra avdelningar.

Läget är dock mest akut på Öster. Visserligen öppnade förskolan Berguven, med fyra avdelningar, nyligen, men två avdelningar på Pandan försvann också till grundskolans verksamhet. Bildningsförvaltningen konstaterar vidare att förskolan Mysak är ett provisorium och bygglovet har gått ut, därför bör paviljongen tas ner. Vidare behöver förskolan Örnen renoveras. En möjlig lösning vore att riva förskolan och ersätta den med fyra avdelningar i två våningar. En liknande förskola skulle också kunna ersätta förskolan Mysak.

Det minsta behovet av fler förskoleplatser finns i den Västra stadsdelen. I kommunens kransorter, förutom i Bie, är behovet av förskoleplatser också i balans i förhållande till efterfrågan.

Arbetsgruppen föreslår dock att huskroppen Bäverhyddan på Nävertorpsskolan i ett första skede byggs om till förskola. Här skulle 70 barn kunna erbjudas plats.

Bildningsnämnden tar ställning till förslaget på tisdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om