I lördags sändes Mozarts opera Trollflöjten live från Metropolitan i New York, men på Cinema 2 i Katrineholm gick inte ljudet fram till salongen. Det tre timmar långa operaäventyret blev en halvtimmes pantomimföreställning och upp till 45 minuter i kö för att få pengarna tillbaka.

En av operagästerna, Rolf Horn från Bettna, berättar att man redan efter fem minuter uppmärksammade personalen på att det inte fungerade.

‒De försökte lösa det, men utan resultat. Många i publiken undrade varför det inte fanns tekniker på plats. Jag är ändå imponerad av hur personalen på plats hanterade situationen, säger han.

Artikelbild

Lördagens direktsända föreställning av Trollflöjten fick avbrytas efter en halvtimme då ljudet inte fungerade. Frustrationen var stor när besökarna fick köa i upp till 45 minuter för att få pengarna tillbaka eller en biocheck.

Rolf Horn besökte samtliga operaföreställningar i fjol och säger att det har varit återkommande problem med bland annat textningen.

‒Det kan man stå ut med, men opera utan musik är värre. När det är sändningar som skickas live borde en teknikkunnig person finnas på plats vid uppstarten. Vi tycker det är toppen att ha möjlighet att gå på opera på nära håll, men det måste fungera, säger han.

Efter närmare 30 minuter livesänd opera utan ljud avbröts föreställningen. Stämningen i foajén var upprörd när besökarna fick köa i upp till 45 minuter för att få pengarna tillbaka eller en biocheck. För Brenda Griffin från Valla blev det en rejäl besvikelse.

‒Vi hade tur och kunde bli hämtade tidigare, men det här förstörde verkligen kvällen, konstaterar hon.

Biografägaren Carl-Stefan Rydén, som driver Cinema 2, beklagar det inträffade och säger att en inspelad version av föreställningen kommer att visas nästa helg.

‒Det är alltid lite darrigt när det är direktsändningar, eftersom det är mycket som ska fungera. Det är tråkigt att det händer och det är inte vår mening att det ska vara så här.

Enligt besökarna har det även tidigare varit problem med bland annat textningen?

‒Den ligger utöver den ordinarie sändningen och ibland har vi fått upp tyska texter i stället. Det är mystiskt för ibland fungerar det utan några problem. Det är som Lotto och vi hoppas att det funkar nästa gång.

Förstår du operapublikens besvikelse?

‒Ja, det gör jag. Men det är samma sak med liveföreställningar, som om jag skulle besöka teatern och föreställningen ställs in på grund av sjukdom. Vi funderar kraftigt på att inte visa de livesända föreställningarna med tanke på de vurporna som varit, utan i stället visa inspelningarna dagen efter. Det är företrädesvis en äldre publik på operaföreställningarna, som tycker det är enklare att se en matinéföreställning.

Tycker du att pengarna tillbaka är en tillräcklig kompensation?

‒I de här situationerna har vi varit ganska frikostiga, många gånger har man fått se föreställningen man missat och sedan fått en extra biobiljett. Jag har inte pratat med kvällens personal, men normalt ska man gå skadelös om man inte kunnat se filmen.

I Hälleforsnäs visades på lördagskvällen den direktsända föreställning från Metropolitan i New York utan problem på Folkets Hus-biografen Facklan. Sedan december 2013 visas livesänd opera och man har inte upplevt några bekymmer.

‒De som kör filmen kommer dagen innan för att se så att tekniken verkligen fungerar, säger Anita Larsson som sitter i föreningens styrelse.

I Hälleforsnäs erbjuds gästerna en helhetsupplevelse utöver operaföreställningen, med röd matta, vaktmästare i livré, välkomstdrink och förtäring i pausen. 

‒Vi lägger ner hela vår själ i det här och folk åker till oss från hela Sörmland. Vi kan bara ta in 82 personer och det är för det mesta slutsålt långt i förväg, säger Larsson.