I början på februari i år kunde medborgare ansöka om ett bidrag vid köp av en elcykel. Av de avsatta pengarna från regeringen är det bara 20 procent som återstår.

– Om man jämför övriga cykelförsäljningen, konventionella icke eldrivna cyklar, så brukar den avta någonstans i mitten av juni. Men här har den tvärtom hållit i sig och peakat mitt i sommaren med uppåt 5000 ansökningar, säger Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket.

Totalt har över 72 000 personer fått bidraget runt om i Sverige, där endast 6,6 procent fått avslag. Det är totalt 1092 sörmlänningar som har ansökt om bidraget och fått det. Om man ser på utbetalda ansökningar per 1 000 invånare i länet är siffran relativt låg i Sörmland som ligger på 3,8, jämförelsevis med Halland som ligger högst med 10,6. Men Cykelcenter i Eskilstuna har märkt av en stor ökning i sina försäljningssiffror.

Artikelbild

Linus Lakso, ordförande för Miljöpartiet i Sörmland och riksdagskandidat.

– Procentuellt har det ökat väldigt mycket här, gentemot förut. Jag tycker att sörmlänningar har varit duktiga, iallafall i Eskilstuna. Vi har alltid sålt bra med elcyklar men det är en markant ökning, säger Anna Jensen, säljare på Cykelcenter.

Miljöpartiet i Strängnäs har ett samarbete med Cykelcenter där de har fått låna en elcykel att ha med sig i sin valvagn för kommuninvånarna att prova på, vilket har visat på stor nyfikenhet.

– Det är jättebra att det används och att pengarna har tagit slut i förtid visar ju att det är populärt. Förhoppningsvis har det samma effekt som man har sett i Tyskland, där fler ställer sina bilar och tar cykeln i stället, säger Linus Lakso, ordförande för Miljöpartiet i Sörmland och riksdagskandidat.

Att det är lägre användning av bidraget per invånare i Sörmland tror Linus Lakso kan bero på cykelinfrastrukturen i länet.

Artikelbild

Att det är lägre användning av bidraget per invånare i Sörmland tror Linus Lakso (MP) kan bero på cykelinfrastrukturen i länet.

Några som ställde sig kritiskt till satsningen är Liberalerna.

– Det är klart att det är trevligt för den som köper en elcykel. Men det som ger effekt på klimatet är att ställa om transportsektorn och se till att ha höga skatter på sådant som skadar klimatet, och att subventionera elcyklar tror jag inte hör till den kategorin, säger Niklas Frykman, gruppledare för Liberalerna Eskilstuna och riksdagskandidat.