Sörmlandstrafiken tappar miljoner i biljettintÀkter

Under coronakrisen har resandet minskat med ungefÀr 50 procent i Sörmlandstrafiken. Men biljettintÀkterna har minskat betydligt mer.

Jimmy Jansson Àr bussförare i Nyköping. Han hoppas att det sÀtts in plexiglas mellan förarhytten och passagerarna, sÄ att passagerare kan köpa biljett utan att riskera sprida smitta.

Jimmy Jansson Àr bussförare i Nyköping. Han hoppas att det sÀtts in plexiglas mellan förarhytten och passagerarna, sÄ att passagerare kan köpa biljett utan att riskera sprida smitta.

Foto: Bilbo Göransson

Nyköping2020-05-14 21:30

Bussföraren Jimmy Jansson kör bussen frĂ„n Nyköping till Harg. Idag Ă€r bussen tom, men linjen ska rulla Ă€ndĂ„ tycker Regionen. 

– Jag tror det Ă€r runt 40 procent som Ă„ker med mig nu jĂ€mfört med innan krisen, och i mĂ„nga bussar Ă„ker ingen alls, sĂ€ger han.

I fjol gjordes över en miljon bussresor i april mÄnad. I Är reste bara hÀlften sÄ mÄnga. Men biljettköpen har minskat Ànnu mer efter att dörrarna framtill spÀrrats för att skydda förarna frÄn smittspridning.

– Man kan inte betala nĂ€r man stiger pĂ„ dĂ€r bak, men mĂ„nga Ă„ker ju med iallafall, sĂ€ger Jimmy Jansson.

Förra Ă„ret köptes biljetter för tio miljoner pĂ„ biljetter i april. I Ă„r bara tvĂ„ miljoner – en minskning med 80 procent. Det Ă€r allvarligt, tycker Regionen.

– Vi vill skydda förarnas arbetsmiljö, men vissa passagerare ser det som ett tillfĂ€lle att utnyttja situationen att resa utan giltig biljett, sĂ€ger kommunikatören Johan TollĂ©n.

Nu jobbar man pÄ en lösning.

– De minskade biljettintĂ€kterna Ă€r ett jĂ€ttestort problem för oss. Vi har kollat pĂ„ tvĂ„ olika lösningar. Det ena Ă€r att vi skulle kunna sĂ€tta in plexiglas.

Ett annat alternativ Àr att flytta biljettlÀsaren bak i bussen, sÄ man kan betala i mittendörrarna, exempelvis.

NÀr tÀnker ni att ni har en lösning?

– Snarast möjligt. Men det innebĂ€r en kostnad, sĂ„ vi vill vara sĂ€kra att vi vĂ€ljer rĂ€tt. Vi bevakar hur andra ute i branschen gör sĂ„ vi vet vad som ger effekt, sĂ€ger Johan TollĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!