Polisinsats mot den tunga yrkestrafiken

Under en veckas tid har polisen genomfört en nationell trafikvecka. Det för att kontrollera den tunga trafiken.

Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-02-13 10:30

Lastbilarna fÄngas in pÄ E4 och leds till den södra infarten i nÀrheten av Gumsbacken, som Àr platsen för poliskontrollen.

– Det hĂ€r Ă€r yrkeschaufförer man Ă„ker bara upp bredvid och pekar. De förstĂ„r direkt vad som gĂ€ller, det Ă€r lite skillnad pĂ„ att stoppa vanliga bilister, sĂ€ger Per Lange trafikpolis.

Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.
Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Syftet med trafikveckan Àr att upptÀcka bristfÀlliga fordon samt chaufförernas kör- och vilotider.

– Vi kontrollerar signaler, lysen, dĂ€ck och att chauffören har de tillstĂ„nd som krĂ€vs och följer sina arbetstider. I fĂ€rdskrivaren ser vi hur fordonet framförts och den kontrollerar vi, sĂ€ger Per Lange.

Under senaste tiden har det varit flertal olyckor dÀr lastbilar varit inblandade. Vad kan det bero pÄ ?

– Orsaken att lastbilarna kör i diket Ă€r samma som nĂ€r personbilarna kör i diket. Man kör för fort i förhĂ„llandet till vĂ€glaget och man hĂ„ller inte avstĂ„ndet till framförvarande. De hĂ€r stora lastbilarna Ă€r hemskt besvĂ€rliga, det blir stopp pĂ„ hela motorvĂ€gen, sĂ€ger Per Lange.

Jonas Höök och Per Lange sitter inne i polisbussen dÀr de kan kontrollera data pÄ förare och fordon.
Jonas Höök och Per Lange sitter inne i polisbussen dÀr de kan kontrollera data pÄ förare och fordon.

Under veckan fick ett transportföretag böta 40 000 kronor för sÄ kallat cabotag. Vilket innebÀr att utlÀndska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsÀttningar har rÀtt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.

Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebÀr normalt en sanktionsavgift.

– Chauffören fick betala 40 000 kronor innan han fick lĂ€mna kontrollplatsen, sĂ€ger Jonas Höök, trafikpolis.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!