Lastbilarna fÄngas in pÄ E4 och leds till den södra infarten i nÀrheten av Gumsbacken, som Àr platsen för poliskontrollen.
â Det hĂ€r Ă€r yrkeschaufförer man Ă„ker bara upp bredvid och pekar. De förstĂ„r direkt vad som gĂ€ller, det Ă€r lite skillnad pĂ„ att stoppa vanliga bilister, sĂ€ger Per Lange trafikpolis.
Syftet med trafikveckan Àr att upptÀcka bristfÀlliga fordon samt chaufförernas kör- och vilotider.
â Vi kontrollerar signaler, lysen, dĂ€ck och att chauffören har de tillstĂ„nd som krĂ€vs och följer sina arbetstider. I fĂ€rdskrivaren ser vi hur fordonet framförts och den kontrollerar vi, sĂ€ger Per Lange.
Under senaste tiden har det varit flertal olyckor dÀr lastbilar varit inblandade. Vad kan det bero pÄ ?
â Orsaken att lastbilarna kör i diket Ă€r samma som nĂ€r personbilarna kör i diket. Man kör för fort i förhĂ„llandet till vĂ€glaget och man hĂ„ller inte avstĂ„ndet till framförvarande. De hĂ€r stora lastbilarna Ă€r hemskt besvĂ€rliga, det blir stopp pĂ„ hela motorvĂ€gen, sĂ€ger Per Lange.
Under veckan fick ett transportföretag böta 40 000 kronor för sÄ kallat cabotag. Vilket innebÀr att utlÀndska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsÀttningar har rÀtt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.
Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebÀr normalt en sanktionsavgift.
â Chauffören fick betala 40 000 kronor innan han fick lĂ€mna kontrollplatsen, sĂ€ger Jonas Höök, trafikpolis.