De nya reglerna gäller från och med 1 mars och innebär att alla som köpt varor på nätet från Kina och andra länder utanför EU, kommer att behöva betala en administrationsavgift på minst 75 kronor om paketvärdet är upp till 1 500 kronor.

Många svenskar gillar att handla billigt över nätet, framförallt från Kina och över en miljon paket skickas från Kina till Sverige bara under en vecka. Men hittills har bara en försvinnande del av kunderna betalat momsen på 25 procent. Det har medfört stora förluster för statskassan, vilket gjorde att Tullverket krävde att Postnord tar fram en handlingsplan. Från 1 mars ska alltså moms betalas in från första kronan av en varas värde, innan paketen kan delas ut. Och det är för att klara hanteringen som Postnord infört avgiften.

Just denna avgift har vänt upp och ner på Mia Josfalks vardag. Hon är sjukskriven sedan nio år, på grund av ett diskbråck men har hittat ett kreativt sätt att fylla sina dagar. Förutom att virka och brodera har hon på senare tid också funnit mycket glädje i att göra armband av pärlor som hon beställer från Kina eller budar hem på ebay. Nyligen lyckades hon vinna en auktion på en Olof-pärla (från filmen Elsa och Olof, red.anm) för endast sju svenska kronor.

Artikelbild

| Ofta skickas varje pärla Mia Josfalk beställer i separata paket. Med en avgift på 75 kronor per paket blir det för dyrt för henne i slutändan.

‒Jag var så glad när jag vann. Det är himla roligt att pyssla med de här armbanden. Men den kommer jag inte kunna hämta ut nu när det är en avgift på 75 kronor, säger Mia Josfalk, som därmed är en av många kunder som i dag inte hämtar ut aviserade paket.

Hon förklarar att de pärlor hon beställer eller vinner på auktion skickas separat. Ibland har hon tur med en säljare som kan paketera många pärlor i samma paket. Men oftast innebär alltså varje pärla en extra avgift på 75 kronor.

‒Och det går åt många pärlor för ett armband, mellan 15-20 stycken, så det skulle alltså kosta mig kring 1 500 kronor. Det går inte, säger Mia Josfalk.

Momsen har hon dock förståelse för men undrar samtidigt om det är rimligt att lägga moms på varje liten försändelse, eller om det inte borde gå att skapa ett annat system, där de som beställer många paket från utlandet får betala en slags sammanslagen moms.

‒Men nu med både moms och avgiften så blir det omöjligt för mig att pyssla, jag blir tyvärr tvungen att sluta. Det slår fel tycker jag. Det här systemet har de inte tänkt igenom. Det blir som att Postnord bestämmer var jag ska handla och det är inte ok.

Ett annat problem som Mia Josfalk blivit uppmärksam på är att det är svårt att veta vad det är i de aviserade paketen, när hon beställt saker utomlands.

Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord säger att det är en utmaning de märkt av och som det finns en lösning på gång för.

‒Om en kund beställer tio produkter från en plattform får kunden separata paket för varje och det blir svårt att veta vilket av paketen som man får. Vi tar en bild på varje etikett och den bilden vill vi länka till betalningssidan, så mottagaren ska kunna se vilket kolli som den betalar för. Vi kommer nog kunna ha en lösning inom en ganska snar framtid.

Det här är bara en av många utmaningar som den senaste tiden medfört, fortsätter Thomas Backteman.

‒Vi hade väldigt kort tid på oss att få en komplicerad process på plats, säger han och syftar på att Postnord bara hade några veckor på sig att ta fram det nya systemet efter att Tullverket gjort det klart att det är Postnords ansvar att se till att moms är inbetalt innan en försändelse levereras.

Med tanke på den enorma mängd paket som kommer till Postnords brevterminal, cirka 150 000 paket om dagen, blev det en kort tid att få en komplicerad process få plats.

‒Vi hade ingen möjlighet att testa systemet utan var tvungna att gå i livedrift. Vi går fortfarande igenom en period av inkörning. Trots det processar vi ett stort antal försändelser och fortsätter med det. Det är först de senaste dagarna som vi har varit uppe i sådan produktivitet att vi kan hantera alla försändelser som kommer in varje dygn.

Samtidigt säger Thomas Backteman att momsen och avgiften är betalad i nuläget för ungefär hälften av de paket som har aviserats till mottagaren.

‒Vi hoppas att den andelen ska gå upp, mycket talar för det, i och med att fler och fler är medvetna om det nya systemet.

För dem som likt Mia Josfalk kritiserar administrationsavgifterna, har Thomas Backteman en glad nyhet på väg.

‒Vi äger inte den frågan själva, men hoppas kunna ha en lösning på plats snart. Det pågår en affärsförhandling med e- handelsplattformar som Alibaba och Wish om en lösning där momsen tas ut direkt hos e- handlaren. Det skulle innebära en betydligt lägre avgift och ett mer rationellt system för oss att hantera.