Ridskolehästarna hos Vingåkers ryttarförening på Vårnäs är vana vid nya ryttare. Det får de denna soliga torsdag i ridhuset, men de får också en ny roll som lyssnande kompis.

Ryttarföreningen, alltid redo för nya grepp, hörde av sig till Sävstaskolan med frågan om eleverna skulle vilja prova på att träna läsning tillsammans med hästarna. Lovisa Rengman, klasslärare i klass 5 blå, nappade direkt. Läskunnighet och läsförståelse är väsentliga delar av både undervisningen och livet.

– Det kommer igen i allt, problemlösning i matte, SO, NO-texter... Och att man läser är också till hjälp för stavningen.

Artikelbild

Sävstaskolan satsar mycket på läsningen, med bland annat projektet "En läsande klass" och författarbesök. Lovisa Rengman hade sett artiklar om läshundar, som hjälper barn med lästräning och läsförståelse, och såg i ridskolans erbjudande en fin möjlighet till läsutveckling. Dels får eleverna göra något tillsammans på annan plats än skolan, dels vet man att kontakt med djur frigör gladhormonet oxytocin i människokroppen.

– Man får läsa för någon som struntar i om man hakar upp sig, säger Lovisa Rengman som omgående har kunnat se framgångar med läsprojektet.

Eleverna, 18 till antalet, delas upp i tre grupper på ridskolan. En grupp sitter på varsin pall i stallet och tränar högläsning för hästarna, nästa grupp provar på att rida och den tredje gruppen får räkna matte som kopplas till läsprojektet. Efter en stund byter grupperna plats.

– Läsningen kommer i första hand, men barnen får bland annat räkna ut hur mycket hö varje häst ska ha per dygn och hur lång tid det tar att cykla till ridskolan.

Först märktes viss skepsis hos en del elever inför de stora djuren. Men efter den första trevande kontakten slappnade de inblandade av; eleverna läser och visar upp bilderna i böckerna för hästarna, som tycks trivas med sitt nya uppdrag så väl att de kan stå och nicka till lite under läsningen.

– Första gången var många av barnen ganska rädda. Men efteråt fanns elever som sa "min häst var jättecool", säger Lovisa Rengman.

Hon och kollegerna Sofie Sandström och Joel Gustavsson som är med på ridskolan är imponerad av barnens mod.

– Jag är jättestolt över dem.

En av eleverna, Chirwan Ibrahim, 12 år, satt på en häst som femåring men hade inte haft kontakt med hästar igen förrän han kom till Vårnäs. Först var han nervös, berättar han, men det släppte snart. Och att läsa för hästar är jätteroligt, tycker han.

– De lyssnar, liksom. När man läser skakar de på huvudet. Men man får inte läsa för högt.

När lärarna på Sävstaskolan undersökte vilka elever som hade hästvana visade det sig att det fanns oväntad erfarenhet i gruppen: Farhiya Mohamed, 12 år, kommer från början från Somalia men levde i Etiopien innan hon kom till Sverige. Där hade hon kameler som hon har ridit på. Även hon var dock lite nervös inför att sitta på en hästrygg för första gången på Vårnäs.

Att läsa böcker är Farhiya Mohamed mera van vid, även om hon inte brukar högläsa för hästar.

– Jag läser varje kväll innan jag sover.

För att få extra fart på läsningen i klass 5 blå har Lovisa Rengman och Joel Gustavsson gett eleverna en rejäl läsutmaning:

– Om de har läst totalt 8640 sidor till sista maj så ska vi färga håret blått till skolavslutningen!