I slutet av augusti genomförde NTF trafikmätningar i Läppe, dels vid två platser på riksväg 52 på 50-sträckan men också vid Läppe hamn på länsväg 214. Mätningarna visar att 60 procent av de cirka 21 000 fordon som passerade Läppes 50-sträcka på 52:an under mätningsveckan höll en olagligt hög hastighet. På länsväg 214 var siffran på olagligt hög hastighet 55 procent. På riksväg 52 var den högsta uppmätta hastigheten 165 km/h medan toppnoteringen på länsväg 214 var 99 km/h.
— Trafiken är en katastrof! Man blir mörkrädd, säger Björn Olsson, som arbetar i trafikgruppen inom byalaget Kreativa Läppe, med eftertryck.
— Vi jobbar frenetiskt med den här frågan men det går trögt. Vi ser samtidigt att trafiken och särskilt den tunga trafiken ökar och därmed olycksrisken och bullret. Det är tråkigt att ingenting händer, vi lämnar ju konkreta förslag. Men vi tänker inte ge upp, säger Björn Olsson.
För ett par veckor sedan skrev trafikgruppen ett nytt brev till Trafikverket, vilket man ännu inte fått något svar på. I brevet kräver man bland annat omkörningsförbud och trafiksäkerhetskameror i Läppe. Man vill också att 50-skylten flyttas längre bort från Läppe hamn, som är livligt trafikerad på sommaren av båtfolk.
Björn Olsson tycker också att myndigheterna Trafikverket, Vingåkers kommun och polisen är dåliga på att ta sitt ansvar. Den ena myndigheten säger att det är den andres ansvar och den andre hänvisar till en tredje.
— Det är ett jäkla bollande fram och tillbaka. Snart händer det en allvarlig olycka här och jag tycker att det är synd om någon ska behöva sätta livet till eller skadas allvarligt för att det ska hända något, säger Björn Olsson.
Förutom att invänta ett svar från Trafikverket kommer trafikgruppen att ha ett möte med Baggetorpsbon och VTL-politikern Fredrik Appelgren, som genom mycket hårt arbete såg till att Baggetorp fick sina trafiksäkerhetskameror.
— Vi kommer också att ta ett nytt möte med kommunstyrelsens ordförande Jörgen Larsson (S). Politikerna ser ju Läppe som en utvecklingsort, men får man inte bukt med trafiken med bullret och otryggheten, kommer Läppe i stället att bli en avfolkningsort, säger Björn Olsson vars största dröm är en förbifart runt hela Läppe.