Kkuriren.se har flera gånger rapporterat om Läppes envisa och folkligt förankrade kamp för en säkrare trafikmiljö i samhället.
Kampen har med fluktuerande intensitet pågått i mer än 20 år. Den har inte varit fruktlös, men är långt ifrån över; mätningar visar att mer än hälften av alla fordon kör för fort och farligt på både 52:an och väg 214 – oavsett vad som står på hastighetsskyltarna.
Ändå är det på skyltarna Läppe får lov att lita. Hittills har det varit som förgjort att få fartkameror till orten.
Till våren ska hastigheten på 52:an genom Läppe sänkas, från 50 km/h till 40. Då väntas också en satsning på målade refuger och avsmalningar. I samband med det hoppas byalaget få en av sina trafiksäkerhetsidéer förverkligad:
– Att flytta tätortsgränserna.
Det säger Björn Olsson i Byalaget kreativa Läppes trafikkommitté. Den har precis ansökt hos länsstyrelsen om ändring av de lokala trafikföreskrifterna för såväl 52:an som 214.
På den mindre vägen vill byalaget flytta gränsen 100 meter österut, dit där Läppe de facto har sin gräns. Poängen är att hastighetsskylten följer med. Det skulle göra det säkrare att ta sig till och från Läppe hamn.
På 52:an vill byalaget dra gränsen 100 meter längre västerut i riktning mot Örebro och bortom Stenvred. Därmed skulle 70-sträckan ta vid först där bebyggelsen avtar.
I Stenvred finns långt framskridna byggplaner för flerbostadshus och en fyrvägskorsning i 52:an. Även därför bör gränsen flyttas, anser byalaget.
Idén är inte ny. Den har stötts och blötts med kommunen länge. Men ingenting hände förrän båda parter insåg att det är i Nyköping och inte Vingåker som frågan kan avgöras.
Hos länsstyrelsen efterlyses också ett omkörningsförbud. Det skulle på 214 gälla mellan nya ortsgränsen och 52:an. På den större vägen skulle det vara förbjudet att köra om på hela sträckan genom Läppe.
– Folk kör som galna. Kör du i 50 blir du omkörd av både långtradare och personbilar, säger Olsson som bor vid genomfarten och av erfarenhet kör ut på den mycket försiktigt.
Byalaget hoppas nu på en snar handläggning. Inte bara olycksriskerna ligger i vågskålen, påpekar Olsson. Utan en tryggare och mindre bullrig trafikmiljö hämmas inflyttningen. Läppe är en attraktiv ort med stor utvecklingspotential, tycker också kommunen.
– Vi kan inte bry oss om att trafik är ett generellt problem. Vi måste jobba för vår by.