Det visar en hastighetsmätning som gjorts på sträckan mellan väg 52 och Hjälmargårdsvägen. Den går bland annat förbi förskolan Trollkojan och fick 30 km/h som ny hastighet i slutet av september.
Mätningen gjordes en månad senare. Under drygt en veckas tid körde cirka 93 procent av alla fordonsförare för fort. Trots den nya fartgränsen 30 km/h kör de flesta i 51–60 km/h, i flera fall dubbelt så snabbt som det är tillåtet.
Cirka 250 hastigheter har mätts i spannet 80–90 km/h – men enstaka bilister har kört snabbare än så.
– Det är fult att köra full, men inte att köra fort, säger Vingåkers trafikingenjör Jörgen Svensson om den dåliga acceptansen för hastighetsbestämmelserna.
– Sänker man från 50 till 30 km/h kan man räkna med tre, fyra km/h lägre hastighet. Det är bra för trafiksäkerheten men löser inte alls problemet.
En av anledningarna till att hastigheten på 214 sänktes i samhället var att vägen till stor del saknar gångbanor och skyddade korsningar för gångtrafikanter. Många Läppebor passerar dagligen över vägen.
Vingåkers kommun är beredd att samverka med Trafikverket och delfinansiera åtgärder som kan få ner hastigheterna i såväl Läppe som i andra kransorter. Flera åtgärder är under projektering, men vad som kan dämpa farterna på 214 är oklart. Vägen är svår, enligt Svensson, eftersom den är så smal.