En sprudlande glad Karin Lindvall, länsmuseichef på Sörmlands museum, tar emot på den torgliknande ytan utanför de stora glasdörrarna iklädd varselväst och störtkruka på huvudet. Även om mycket nu färdigställts både inne och ute är området än så länge klassat som byggarbetsplats.

‒Här ska det kunna gå att arrangera konserter och utställningar, men det blir också en pedagogisk lekplats med odlingar och jag ser framför mig att det kan arrangeras olika marknader här på torget. Den här ytan utanför byggnaden är lika viktig som resten av huset.

Om bara ett par månader, närmare bestämt i mars, lämnar NCC över nycklarna och den stora flytten kan börja.

Samlingarnas över 70 000 föremål och drygt en miljon fotografier ska tillsammans med all övrig inredning och personal vara installerade till invigningen ett halvår senare.

Men vi börjar med exteriören. Det som från parkeringen vid Nyköpingshus faktiskt mest ser ut som en grå betongbyggnad visar sig på närmare avstånd vara en bokstavligen talat helgjuten utställning.

‒Man kan säga att utställningarna börjar med fasaden som till stora delar består av grafisk betong. Bilderna som etsats in är från 1850 fram till 1990 och visar vanliga sörmlänningars vardagsliv. En viktig men ofta lite bortglömd del i vår historia, säger Karin Lindvall medan hon öppnar de stora entrédörrarna.

Innanför möts man som besökare av en stor öppen yta. Här byggs reception med en tillhörande butik där det kommer säljas konsthantverk. Här färdigställs också en stor restaurang och mittemot öppnar sig en stor konsert- och eventsal där även landstingsfullmäktige ska hålla sina sammanträden. Lokalen har en mobil läktare och rymmer uppemot 225 åskådare.

‒Akustiken här inne blir väldigt bra. Lokalen lämpar sig även till filmvisningar, konstaterar Lindvall.

I hjärtat av byggnaden kommer museets stora samlingar att förvaras, synliga från alla håll genom enorma glasväggar. Men det blir inga stängda magasin, tvärtom är tanken att besökarna med hjälp av museets guider ska få röra sig inne bland föremålen. I rummen intill finns flera mindre utställningsrum och hörsalar. Tanken är att den pedagogiska undervisning som bedrivs enkelt ska gå att koppla ihop med föremålen inne i samlingarna.

‒Vi har haft öppna magasin i många år, men inte alla besökare har känt till det. Här blir det betydligt enklare att få en överblick och det gör det också enkelt att kunna bygga utställningar direkt på plats inne i magasinet. Det blir lättillgängligt och vi kommer bort från känslan av stängda montrar när besökarna i stället kan vandra runt inne i dem, säger Karin Lindvall och pekar upp på våning två i det stora rummet.

Genom ett ihåligt golv skymtar en stor båt. Det är en campingbåt byggd på NK:s verkstäder i Nyköping 1937 och båten är det första föremålet som kommit på plats.

‒Den behövde komma in innan vi byggde klart stommen. Tanken i det här rummet är att inredningen blir flyttbar. Golvet till våning två är till exempel möjligt att flytta runt vilket gör att vi kan ha väldigt höga föremål nere på golvet, säger Lindvall.

Utställningarna som öppnar i samband med invigningen om ett år är i stort sett redan planerade.

‒I de här lokalerna kommer vi att lyfta fram duktiga slöjdare och hantverkare. Frågan hur vi bevarar det kulturarv som sitter i händerna är viktigare än någonsin och det kommer vi fokusera på i flera av de planerade utställningarna.

Visningen går vidare. I ett utrymme på andra våningen planeras för en utställning om migration och flykt.

‒Hur fungerar flyktingmottagandet? Hur har främlingsfientligheten förändrats? Vi gjorde ett projekt i Flen 2008 och återvänder dit nu nästan tio år senare, vilket blir den tidsperiod som utställningen speglar. Utställningen kommer att bli en vandringsutställning som efter invigningen visas på andra platser runt om i Sörmland och den resulterar också i en bok som ges ut redan i februari nästa år.

Alldeles intill rummet med samlingarna finns flera utställningsrum. De två största, vardera på 200 kvadratmeter, är byggda i högsta säkerhetsklass med stål i såväl golv som tak och väggar.

‒Den typen av lokaler har saknats i museiverksamheten och att vi nu har dem gör att vi kan ta emot stora internationella utställningar. Jag ser framför mig allt från utställningar om det Ottomanska riket till känd internationell konst som Picasso, säger Karin Lindvall som avslöjar att premiärutställningen i den ena lokalen blir med verk och installationer gjorda av den judiska konstnären Lenke Rothman.

Bakom de offentliga delarna ryms arbetsrum, verkstäder, monteringshallar, snickerier och även utrymmen för föremål som kräver karantän eller frysbehandling innan de visas upp. I den del av huset som vetter mot Nyköpingsån ligger verkstadslokalerna för undervisning och kursverksamhet.

‒Här finns trä- metall- och textilverkstäder med all tänkbar utrustning tillgänglig, säger Lindvall som tror invigningen kommer att bli ett lyft inte bara för Nyköping utan för hela länet.

‒Det blir en fantastisk lokal som verkligen ger oss möjlighet att vidga människors vyer samtidigt som det väcker engagemang och skapar förutsättningar för möten. Vi kommer ju dessutom fortfarande att finnas i hela länet så uppfattningen att allt centraliseras hit är felaktig, säger hon och fortsätter:

‒Arbetet underlättas enormt för vår personal då det är enklare att bygga upp utställningarna när verkstäder och magasin finns på samma plats. De senaste åren har det arbetet varit utspritt i flera lokaler. Jag tror också upplevelsen blir helt annorlunda för besökare som nu kommer även kan följa uppbyggandet av våra utställningar. Det mesta sker faktiskt vid stora fönster mot de offentliga delarna, säger Karin Lindvall.