Språkelever ska zooma in på 200 år av Sverige

Nyanlända introduktionselever på gymnasiet vet ofta mycket lite om sitt nya hemland. Nu ska de sätta fokus på svensk historia – med filmmediets hjälp.

Kunskaperna om Sverige och svenskarna ska boostas i nytt projekt för nyanlända elever.

Kunskaperna om Sverige och svenskarna ska boostas i nytt projekt för nyanlända elever.

Foto: Johan Nilsson/TT

Katrineholms kommun2020-02-12 21:46

I slutet av februari är det kick-off för 120 språkelever på Duveholmsgymnasiets IM-program. Då startar ett projekt, som gjorts möjligt med hjälp av utvecklingspengar från lokala sparbanken.
Arbetsnamnet är ”Här är Sverige – integration genom kunskap”.

– Det utgår från frågeställningen hur man kan känna sig delaktig i ett land om man saknar kunskap om det och dess historia, säger Teodor Svarén, programmentor.
Många av de utlandsfödda eleverna har låga kunskaper om landet de flytt eller utvandrat till. Inte så konstigt: de har varit här i mindre än fem år och saknar den nationella identitet jämnåriga svenskar fått med modersmjölken.
Med projektet vill skolan öka elevernas kunskap om Sverige och svenskarna, och därmed söka underlätta ungdomarnas väg in i samhället. Tyngdpunkten ligga på svensk historia under de senaste 200 åren.

Under projekttiden kommer eleverna att tas med på en studieresa i Sörmland, till Julita, Fogelsta och Nynäs slott. Även en Stockholmsresa med flera museibesök är planerad.
Uppdraget till eleverna blir att dokumentera sina nya kunskaper i korta filmer.
– Film är ett jättebra och intressant sätt att redovisa sina kunskaper. Först ska eleverna ha ett grundtänk klart för sig, men de väljer sedan fritt hur de vill lägga upp filmerna. Den viktigaste uppgiften är att ta in informationen och lära sig om ämnet.
Projektet avslutas i slutet av april med en filmfestival på skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!