Mindre kontroll när bistånd söks digitalt

När försörjningsstödet kan sökas digitalt hoppas socialförvaltningen att mer tid ska kunna ägnas åt klienterna. Modellen bygger på tillit i kombination med stickprovskontroller.

När ekonomiskt bistånd hos socialförvaltningen kan sökas digitalt, är förhoppningen att personalen ska få mer tid åt sina klienter.

När ekonomiskt bistånd hos socialförvaltningen kan sökas digitalt, är förhoppningen att personalen ska få mer tid åt sina klienter.

Foto: Arkiv

Katrineholms kommun2020-02-27 05:49

I dag är det förknippat med mycket pappersexercis att söka ekonomiskt bistånd hos socialförvaltningen, både för den sökande och för personalen på socialförvaltningen.

Tanken är att proceduren ska förenklas när socialen digitaliserar ansökningsprocessen. På sikt ska en "robot" ta över stora delar av arbetet.

Den som söker försörjningsstöd digitalt kommer i framtiden inte längre behöva verifiera alla sina inkomster och utgifter. I stället ska processen bygga på förtroende, parat med stickprovskontroller av 20 procent av ansökningarna.

– Vi har undersökt hur andra kommuner gjort, och sagt att vi vill prova något som är tillitsbaserat, säger Marie-Louise Karlsson (S), ordförande i socialnämnden.

Nämnden tog på sitt senaste möte beslut om att införa denna så kallade tillitsmodell för hantering av ansökningarna. Enligt Karlsson kommer de som söker bidrag för första gången att behöva göra på samma sätt som i dag. Det innebär en omfattande kartläggning av personens ekonomiska situation. Men de som söker på nytt ska kunna använda sig av den förenklade, digitala modellen.

Enligt socialförvaltningen ska den digitala ansökan testas under våren. I höst ska tjänsten kunna lanserar i skarpt läge. Först under andra halvan av nästa år hoppas man vara igång med automatiseringen, då systemet ska ge socialsekreterarna ett färdigt beslutsunderlag.

Det är detta som ska frigöra tid för socialtjänstens personal. Om 80 procent av arbetstiden i dag går åt till att handlägga ärendena och 20 procent kan ägnas åt annat arbete med klienterna, är tanken att det omvända förhållandet ska råda efter robotiseringen.

I och med att mer tid kan ägnas åt dem som är i behov av ekonomiskt stöd från socialförvaltningen, är förhoppningen att fler ska kunna få hjälp till annan försörjning.

– Vi har problem med försörjningsstöd i Katrineholm, vi har höga kostnader, konstaterar Marie-Louise Karlsson.

Socialnämndens ordförande ser ingen fara i att kontrollerna av de sökande minskar med det nya systemet. Dels kommer stickprovskontroller att göras, dels ser man allvarligt på eventuellt fusk.

– Då ligger man illa till, det blir polisanmälan. Det är ju ett bedrägeri. Men vi tror på människorna och hoppas att det här blir bra, säger Marie-Louise Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!