Redan 1993 startade Palle Strand familjeföretaget Bilteknik som i februari 2019 flyttade till nybyggda lokaler pÄ LjungvÀgen i Katrineholm. Tillsammans med hustrun Maria Strand har han byggt upp verksamheten.
â Vi ska expandera med ytterligare 70 kvadratmeter verkstadsyta och pĂ„ sikt ska vi Ă€ven bygga en bilhall ut mot LjungvĂ€gen. Det Ă€r en ynnest att gĂ„ till jobbet. Vi har vĂ€ldigt avancerad utrustning, men vĂ„r styrka Ă€r min handplockade personal, berĂ€ttar Palle Strand nĂ€r han visar runt.
Att ordning och reda Àr tvÄ av hans kÀpphÀstar stÄr klart nÀr man kliver in i den specialanpassade verkstaden. Den Àr skinande ren som en balsal och de körsbÀrsröda skÄpluckorna glÀnser med samma finish som en nylackad Lamborghini.
Den fristÄende bilverkstaden har nischat sig pÄ klassiska bilar och exklusiva sportbilar och servar bland annat mÀrken som Porsche och Ferrari.
â Det Ă€r fantastiskt kul. För oss Ă€r det helt avgörande att fĂ„ kunder utifrĂ„n och vi fĂ„r in bilar frĂ„n hela Sverige och Ă€ven Norge. Vi har en specialbyggd transportbil och det hĂ€nder dĂ„ och dĂ„ att vi fĂ„r hĂ€mta bilar som stĂ„r i nĂ„t rĂ€cke pĂ„ en tĂ€vlingsbana.
Med ett förflutet som teamchef i svenska och utlÀndska racingteam och genom sitt samarbete med motorfantasten och katrineholmsentreprenören Timo Helisten öppnade sig en oanad möjlighet för Palle Strand. Att bygga prototypen till en ny svensk supersportbil.
Tillsammans med Ferrarikonstruktören Giotto Bizzarini har Stockholmsföretaget Laboratorio Bebi konstruerat och formgett en ny svensk supersportbil som till 90 procent tillverkas i kolfiber. Sedan 2015 har Palle Strand och hans gÀng pÄ Bilteknik byggt prototypen. OrÀkneliga arbetstimmar och sömnlösa nÀtter har projektet krÀvt.
â Vi har tillsammans med uppdragsgivaren varit med och utvecklat delar av bilens konstruktion som till exempel elektronik, kylsystem, styrning och mycket annat. Min racingerfarenhet har mĂ„nga gĂ„nger kommit vĂ€l till pass.
Bilen har cirka 700 hÀstkrafter och vÀger runt 800 kilo, mycket tack vare konstruktionen i kolfiber.
â Det har verkligen varit en utmaning. Vi Ă€r jĂ€tteglada för det hĂ€r, men ska inte ha all Ă€ra för vi har haft otrolig hjĂ€lp av vĂ„ra lokala underentreprenörer som bidragit med kunskap och engagemang.
I november 2018 gjordes det första testet av Bebi pÄ en racingbana i södra Spanien och det föll vÀl ut.
â Med en tidigare helt oprövad prototyp fullföljde vi tvĂ„ dagars tester. Den enda barnsjukdomen var en elkomponent som blev överhettad under sista varvet dag tvĂ„.
Prototypen Àr nu helt fÀrdig och nÀsta steg blir att hitta finansiÀrer. Under 2020 Àr tanken att den helt öppna supersportbilen med arbetsnamnet Bebi ska lanseras.
â Det rĂ„der ingen tvekan om att den har en jĂ€ttestor potential.
Om det högtflygande projektet gÄr i lÄs kommer Katrineholm att bli tillverkningsort för de skrÀddarsydda bilarna. DÄ varje bil kommer att byggas för hand kommer prislappen att bli dÀrefter.
â Bebi Ă€r en sportbil för den som Ă€lskar körupplevelsen och inte vill ha nĂ„got som liknar Playstation med en massa datorstyrda hjĂ€lpmedel. Det Ă€r en Formel 1-bil med kaross som Ă€r gjord för höga hastigheter, sĂ€ger Palle Strand.
Tanken i nulÀget Àr att bilen framför allt ska köras under sÄ kallade track days, alltsÄ bankörning.
â Men jag tror pĂ„ att göra den gatlegal sĂ„ att den fĂ„r köras i vanlig trafik, eftersom det innebĂ€r en större marknad, sĂ€ger Palle Strand.