En kvinna i länet köper en begagnad bil av en firma. Hon får provköra en bil som enligt handlaren är nyservad och ska kunna rulla minst ett år till. Köpekontrakt skrivs och bilen byter ägare. Några veckor senare börjar problemen. Bilen är obrukbar, och handlaren, som lovat att köpa tillbaka bilen efter ett tag hävdar nu att så inte var fallet. Det här framgår av en anmälan som gjordes till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, under förra året och där kvinnan beskriver förloppet av affären. Klagomålet kan sägas vara typiskt, enligt Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.

Nästan var femte fråga till landets konsumentvägledningar och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument handlade i fjol om problem med begagnade bilar eller hantverkstjänster. Även i Sörmland har konsumenterna det svårast vid bilköp och hantverkartjänster. Och så här har det sett ut så länge Konsumentverket har mätt konsumentklagomål. Det beror enligt Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening, till viss del på att konsumenter är mer benägna att klaga vid dyra affärer.

‒Det känns i plånboken och då knyter man inte handen i fickan och går vidare, säger han.

Christine Fransholm, en av länets kommunala konsumentvägledare, får väldigt många frågor kring just den här typen av ärenden, där det gått fel.

"Lägg ner lite tid innan en affär. Det kommer du ha igen sen"

Christine Fransholm, konsumentvägledare

Klagomålens bakgrund kan då handla om oklarheter kring jobbets omfattning och hur jobbet ska betalas, i avtal med hantverkare.

‒Ofta handlar det om att man har anlitat en hantverkare, det finns ett avtal, men man vet inte med vem. Det kan vara ett muntligt avtal, och det ska vara lika gällande, men svårare att bevisa om något gått fel. Det kan också röra sig om att man lyckats anlita en hantverkare som inte har skattesedel, och då kan man inte få rotavadrag.

Som konsument gäller det att vara påläst och låta saker ta den tid de behöver.

‒Hantverksbranschen är väldigt het. Det har gjort att det finns otroligt många bra, skickliga hantverkare. Men det finns också de som inte är det. De har inte dåliga avsikter kanske, men inte alltid rätt kunskap. Många konsumenter är väldigt stressade och vill ha klart något till ett visst tillfälle. Då tar man kanske bara någon och gör inte ordentlig research, säger Christine Fransholm.

Men det finns ingen anledning att bli avskräckt, menar hon, även om problem är vanliga.

‒Lägg ner lite tid innan en affär. Det kommer du ha igen sen. Vi finns som stöd och man får jättegärna kontakta oss, råder Christine Fransholm.

‒Kontakten med mig och mina kollegor är viktig, säger också Niclas Sturesson, men betonar samtidigt att konsumentvägledare inte är ombud för någon.

‒Men vi hjälper till och förklarar lagstiftningen och hur man ska gå till väga.

Niclas Sturesson berättar att det är vanligt att det inte skrivs avtal vid försäljning av gamla bilar.

‒Ofta är det också bara ett handslag bakom hantverksaffärer också. Eller så kan det bli fel när man anlitar en snickrare, som sedan tar dit en elektriker. Det blir fler inblandade och priset drar iväg.

Vid bilköp säger Niclas Sturesson att många konsumenter har dålig kunskap om att man faktiskt kan reklamera enligt konsumentköplagen, som gäller i tre år.

Ett annat tips är att vara medveten om att det ska vara kostnadsfritt att reklamera vid bilaffärer.

‒Säg att du köper en bil i Eskilstuna men bor i Katrineholm. Då ska bilhandlaren betala om du måste ta dig till Eskilstuna för att reparera bilen. Måste du ta ledigt från arbetet för detta så kan man också kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst, säger Niclas Sturesson.

Har en affär gått fel är det viktigt att göra en skriftlig reklamation, råder han vidare.

‒Då löser det sig ofta. Om det inte löser sig kan man gå vidare till ARN. Många säger att de vill ringa det aktuella företaget, men då kan man inte bevisa någonting.

Viktigt är också att göra ett bra yrkande och det kan konsumentvägledaren hjälpa till med.

‒Många gånger avvisas ärenden för att folk inte vet vad de vill. Skriv tydligt om det handlar om att tjänsten är felaktigt utförd och om det handlar om hävning, skadestånd eller ersättning för alla kostnader. Då är chanserna stora att du får rätt.

Att det kan löna sig att reklamera och följa konsumentvägledarnas tips visar sig i exemplet ovan, där kvinnan som köpte bilen som gick sönder efter en kort tid, fick rätt i ARN. Nämnden konstaterade att det fel som fanns på bilen utgjorde fel i konsumentköplagens mening. Köpet av bilen skulle därför hävas.