Ofta är det en vinröd, strömlinjeformad klassisk skönhet som Fredrik putsar på. En bil som på amerikanskt vis tar plats samtidigt som den är anonym. Inget emblem avslöjar märket.

‒Många gillar de fina runda formerna och är nyfikna på vad det är för bil. Det är bara i motorrummet som Toyotamärket finns, berättar Fredrik

I Sverige såldes modellen med V8-motor som Lexus, i Japan såldes den med turbo som Toyota Soarer. Fredrik föredrar turbo, det är lättare att öka effekten i motorn. Hans bil, av årsmodell -99, är direktimporterad från Japan och har gått 8000 mil. 280 hästkrafter har blivit drygt 300 med nytt avgassystem och ett öppet luftfilter.

Artikelbild

Väl bevarad, både in- och utvändigt, är Fredrik Anderssons Toyota Soarer av årsmodell -99.

Många gillar de fina runda formerna och är nyfikna på vad det är för bil.

Fredrik hittade den speciella Toyotan i en källare i Katrineholm för sex år sedan, och sedan tog det ytterligare ett halvår innan han befanns värdig att köpa den.

‒För mig var det drömbilen. Det var viktigt att den var fyrsitsig, självklart skulle det finnas plats för barnen. Egentligen är det en driftbil, alltså en bil som man åker på sladd med. Men det gör inte jag, jag är alldeles för rädd om den.

Max 200 mil om året blir det för Fredrik och hans Toyota. Det kommer inte ifråga att ta ut bilen i regn, däremot gör Fredrik gärna en roadtrip tillsammans med klubbkompisarna i Petrolhead om det är vackert väder. Och så blir det någon utställning varje sommar för Toyotan av den udda modellen som i stort sett är i originalskick. Klasserna som Fredrik tävlar i är bästa puts och bästa asiatiska bil. På småträffar har det blivit vinster.

Artikelbild

Under Katrineholms-Veckan är Fredrik Andersson inbjuden att visa sin bil vid två tillfällen, på söndagen den 6 augusti och lördagen den 12 augusti.

‒Jag hinner inte vara ute så mycket med bilen. Jag använder den, men charmen för mig är att pyssla med den. Bara att hålla på med den är en upplevelse för mig, det är det som är själva grejen.

Lika gärna som Fredrik skruvar eller putsar på sin egen bil, lika gärna hjälper han andra. Han sköter markservicen åt kompisen Martin Gustavsson som tävlar i time attack, banracing där bästa varvtid vinner. Och han och sambon Emma har som gemensamt projekt att bygga en banracingbil åt henne.

Artikelbild

Social gemenskap är en del av motorintresset för Fredrik Andersson.

Även om Fredrik gillar allt som har med motorer att göra konstaterar han att det är en fritidssysselsättning och inget annat. På arbetstid återfinns han som undersköterska inom hemtjänsten i Nävertorp sedan 20 år.

‒Jag trivs med att jobba med människor. Att hjälpa till. Precis som i garaget.