Katrineholms-Kuriren mejlade ett antal frågor till Åke Holmström, vd på Vinterklasen, under måndagen, bland annat dessa:
"Enligt meddelanden som ni skickat till hyresgäster ser det ut som att ni själva tar beslut om låsbyten och avhysningar, innan Kronofogden eller Hyresnämnden fått ärendena på sitt bord. Formuleringar som 'vi kommer att byta låsen samt säga upp er' framstår som att Vinterklasen fattat beslutet på förhand. Stämmer det och varför gör ni i så fall på det sättet?"
"Före detta hyresgäster säger att Vinterklasens personal gått in i lägenheter utan lov och dessutom låst ute hyresgäster. Varför gör ni så?"
"En hyresgäst berättar att den genast blev hotad med Kronofogden när hyran var försenad. Är det rimligt att direkt hota en äldre, normalt skötsam person, med Kronofogden?"
Efter telefonkontakter med företaget fick tidningen följande mejlsvar från Vinterklasens vd Åke Holmström:
"Vinterklasen AB har som policy att i hyresärenden kommunicera direkt med hyresgästerna, aldrig via media. Hyresgäster, inklusive före detta hyresgäster, med eventuella synpunkter på boendefrågor i hyresvärdens fastigheter är välkomna att kontakta Vinterklasen AB och har alltid möjlighet att även vända sig till intresseföreningar på området eller rättsvårdande instanser."
När tidningen frågar om det gäller också generella frågor, exempelvis om det är så att företaget fattar beslut om låsbyte och vräkningar redan innan ärendet gått till Kronofogden eller hyresnämnden, svarar vd med exakt samma ordalydelse en gång till.