För den som vill beställa sin pizza eller annan mat på nätet finns bland annat tjänsten Onlinepizza, dit många restauranger i Katrineholm och runtom i landet har anslutit sig.

Nu försöker konkurrenten Hotmat, som redan etablerat sig i stora delar av Sverige, slå sig in även i Katrineholm. Men konkurrensen om restaurangerna är hård, och de båda nättjänsterna anklagar varandra för ohederliga och olagliga metoder.

Enligt Kim Hansen, operativ chef för Hotmat, utnyttjar Onlinepizza sin dominerande marknadsställning på ett olagligt sätt. Onlinepizza har stängt av restauranger som anslutit sig till Hotmat – enligt Hansen för att skrämma andra från att koppla sig till Hotmat. När restaurangerna blir utslängda från Onlinepizza förlorar de många kunder och därmed pengar.

– Det är direkt olagligt, säger Kim Hansen.

I Katrineholm har Nya Maestrogrillen drabbats av detta. Men samma sak har hänt på andra orter – och metoden fungerar, enligt Hansen. I Katrineholm har flera restauranger avstått från att ansluta sig till Hotmat av rädsla att bli avstängda från Onlinepizza, enligt Kim Hansen. Hotmats vd Mirza Ekici upprörs även han av metoderna.

– Jag kan förstå att de vill konkurrera med mig. Men varför ska restaurangerna, som vi båda tjänar pengar på, drabbas? frågar han sig.

Onlinepizza säger sig för sin del välkomna konkurrens. Men företagets marknadschef Philip Eide bekräftar samtidigt att man i några fall har stäng av restauranger, som valt att ansluta sig till konkurrenten – restaurangerna ska tvingas välja mellan Onlinepizza och Hotmat.

Orsaken till detta är, enligt Philip Eide, att Hotmat använder sig av ohederliga metoder när de försöker värva nya kunder. Vari denna ohederlighet består, säger sig Eide dock inte kunna gå in på. Orsaken är enligt honom ett pågående samtal mellan de båda konkurrenterna.

– Vi har en dialog mellan våra advokater och deras, säger Philip Eide.

Bråket mellan de båda konkurrenterna är inget nytt. I Eskilstuna var problemet under sommaren delvis ett annat än i Katrineholm: Där fanns i stället pizzerior som helt valt att lämna Onlinepizza ändå kvar på hemsidan, med följden att kunder trodde sig kunna beställa mat via hemsidan, trots att restaurangerna inte längre var anslutna. Då sa Philip Eide att man inte fått skriftliga uppsägningar från de aktuella restaurangerna.