I en lantlig idyll ligger den gamla godtemplarbostaden i Östra Vingåker och här bor familjen Björkman som ligger bakom det nystartade bolaget Bidup.

Idén om en tjänst som kan samla budgivningen på ett och samma ställe föddes när sönerna Melker och Malte skulle sälja begagnade sneakers och tröjor i olika forum på nätet.

Med långa krångliga budgivningar i olika grupper på Facebook var det som upplagt för gruff och missförstånd. Det var svårt att hålla reda på alla bud som ramlade in i olika trådar och grupper och ha örnkoll på vilken budgivare som lagt det högsta budet.

Artikelbild

| I gamla godtemplarbostaden i Östra Vingåker har familjen Björkman hittat sin plats på jorden.

Hemma hos familjen började fröet gro om hur man skulle kunna förenkla för både säljare och köpare.

– Min man Petter kom på att man borde utveckla en budgivningsapplikation. "Gör det du" sa jag som vet hur lång väg det är från idé till färdig produkt, berättar Sarah Pehrsdotter Björkman.

Det blev till syvende och sist hon själv som satte bollen i rullning. På höstlovet 2018 hängde hon med tonårssönerna på Hackaton, ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandra.

– Där pitchade vi idén för en jury och fick bra respons. Det kändes som vi var något på spåret. Det är kul att göra det här gemensamt med sina tonårsbarn. Själv är jag rätt mossig, men de är i rätt generation och ger mig kunskaper om hur det går till i köp- och säljgrupper och vilka problem de upplever, säger Sarah Pehrsdotter Björkman.

Artikelbild

| Sedan lanseringen den 29 april har Bidup börjat spridas. "Det är kul att göra det här gemensamt med sina tonårsbarn" säger Sarah Pehrsdotter Björkman.

Den 29 april lanserades tjänsten Bidup och den som vill sälja något via sociala medier registrerar sig via Facebook. Via Bidup skapar användaren en budgivning och får en länk som sedan kan klistras in i annonsen i flera olika säljgrupper och forum.

– Alla bud registreras via Bidup och kan följas i realtid av både säljare och budgivare. Det kostar inget att lägga upp en budgivning, först om någon lägger ett bud betalar säljaren tio kronor i fast avgift.

Målgruppen är såväl privata säljare som annonsplattformar som inte själva har någon budgivningsfunktion.

– Vi utgår från sociala medier och informationen om budgivningstjänsten sprids automatiskt. Med den här tjänsten slipper gruppadministratörer allt tjafs och problem när inte medlemmarna är överens.

Redan har en av Sveriges största köp- och säljgrupp på Facebook, Lyxloppis i Stockholm, hört av sig och godkänt Bidup.

– Bidup har stor potential och i takt med att säljare ansluter sig sprids tjänsten av sig självt. Vi håller redan på att bygga den engelska versionen eftersom många köp- och säljgrupper har medlemmar utanför Sverige.

Att starta ett familjeföretag på mindre än ett halvår har varit en äventyrlig färd.

– Folk är så ängsliga och sneglar på andra i stället för att köra sitt eget race. Man behöver inte kunna allt från början när man ger sig in i nåt nytt. Kan man läsa och har vett att fråga löser det sig, konstaterar hon.