Kommunen har börjat arbetet med att skapa en plattform för att lyfta Katrineholm som besöksmål. Målet är att starta någon insats under det kommande året – men vad det blir är inte klart än.

Planerna presenterades på måndagen, bland annat för representanter för lokala näringslivet.

– Vi har gjort massor med saker, men vi har inte riktigt jobbat tillsammans, om jag får vara förmäten och säga det, säger Stefan Toll, näringslivschef i Katrineholms kommun sedan i höstas.

Stua, Sörmlands turismutveckling AB, samarbetar med kommunen.

– Vi måste bestämma oss, vad vi är och vad vi vill. Inte hagelbössa utan mer prickskytte. Något välpaketerat och säljbart, säger vd Ola Lindgren Nilsson.

Vad som ska skjutas prick på är det ännu ingen som vet. Vem som ska attraheras till kommunen och vilket behov som finns i dag är frågor som ska besvaras under arbetets gång.

Destinationsutveckling handlar om mer än turism. Näringslivets möten och evenemang är en annan del.

– Företagen som berättar hur väl mottagna de blir är enorma ambassadörer, säger Louise Magnusson, vd för KFV marknadsföring.

Sarah Lagerbäck, vd för Hotell Statt, ser positivt på kommunens besked.

– Jag är jätteglad för detta. Vi behöver jobba tillsammans. Bara vi får vägledning är vi väldigt bra på det, säger hon.

Många besökare kommer till Katrineholm för idrottscuper. Göran Dahlström (S), kommunstyrelsens ordförande, har förhoppningar om att besökarna ska vilja stanna kvar ännu en natt.

Om besöksnäringen utvecklas kan det hjälpa till att lösa problem på arbetsmarknaden.

– Det är ett viktigt steg för att unga och folk från andra länder ska få sitt första jobb. Sedan kan de gå vidare därifrån, säger Göran Dahlström.

Magnus Nilsson, näringslivsstrateg hos Region Sörmland, flikar in:

– Många ser det som ingångsjobb, men det finns karriärmöjligheter.