Henrik Rosenborgs vardag kryllar av troll, alver, jättar och andra sagofigurer. De rör sig bland stenblock och kokande lava. Det är en värld med ont och gott. Där han är regissör.

När han var yngre mötte han allt det här genom dataspel eller rollspelande. I dag är det ofta han själv som skapar bilderna med sina illustrationer. Fantasy har blivit hans jobb och när hans bilder delas i sociala medier får de femsiffriga likes.

– Jag har alltid ritat troll och varit intresserad av den nordiska folksagan. Och jag har alltid varit duktig på att rita. Men jag gjorde inte något av det förrän efter gymnasiet.

Artikelbild

– Målet var att måla monster och leva på det. Nu gör jag det, säger Henrik Rosenborg och manar att som har en dröm att satsa på den.

Han tog studenten från estetiska programmet på Duveholmsgymnasiet.

– Jag gick ut med jättedåliga betyg, åtta IG (icke godkänt). Jag satt i två år efter gymnasiet och gjorde ingenting.

En dag rannsakade han sig själv. Skulle livet vara så här? Arbetslöshet, spela World of Warcraft och inte så mycket mer? Han frågade sig vad han egentligen var bra på? Jo, på att rita. Och så det där med spel.

Ett vanligt jobb lockade inte. Han behövde något mer kreativt. Han såg en utbildning i speldesign och grafik som Uppsala universitet ger i Visby. Det vore något.

Artikelbild

– Men jag var tvungen att fixa mina betyg.

Sagt och gjort. Komvux och konstutbildning på folkhögskola. Betygen fixade och dessutom en portfolio med arbetsprover som gjorde att han kunde söka till drömutbildningen. Han kom in – och framför allt genom sin talang med pennan.

Artikelbild

– Jag hade inte haft en chans om det bara handlade om betyg. Och papper spelar ingen roll i den bransch jag är i. Här tittar folk på vad jag kan.

Pennan har tagit honom vidare. Under studietiden jobbade han stenhårt för att utveckla tecknandet.

Artikelbild

– Jag jobbade konstant och sov fyra-fem timmar per natt. Allt för att bli bra nog.

Halvvägs in på tredje och sista året kom första stora erbjudandet. Han satt på LAN-partyt Dreamhack och målade med hjälp av ritplatta. Hans skapande gick direkt ut på storbildsskärm. Plötsligt kikade någon länge över axel när han jobbade. Stod kvar, och fortsatte titta.

Artikelbild

– Jag var trött och hungrig, minns Henrik Rosenborg och förklarar en lätt känsla av irritation och kanske en inte alltför inbjudande inställning från hans sida.

Personen var en representant för Razer, ett internationellt teknikföretag, välkänt inom e-sport. Representanten förklarade att de gärna ville arbeta med honom.

– Plötsligt satt jag i möten med de kreativa höjdarna. Det var svårt. Jag var inte van vid hur de pratade och hur processen går till, berättar han och förklarar att det hela gick i stöpet.

Han grejade det inte.

– Jag var lite besviken.

Han tog examen och början på arbetslivet var tuff. Uppdragen stod inte på kö och de han fick gav ytterst lite betalt.

– Men jag ville inte ta ett vanligt jobb. Jag ville lyckas. Det skulle funka.

Han fortsatte att teckna och måla varje dag.

– Det finns inga genvägar. Man snackar om att det krävs 10 000 timmar för att bli professionell och jag tror att det stämmer.

Han uppmanar alla som har en dröm att följa den, jobba hårt och inte ge upp.

– Det är en svår bransch att slå sig in i. Man måste bygga sig ett rykte, skaffa folk som följer en och talar gott om en. Det handlar om nätverk och talang.

Men så hände det. Henrik Rosenborg fick napp hos svenska rollspelsföretag och ersättningen för jobben började sakta stiga. Ryktet började byggas. Han fortsatte att posta bilder dagligen i sociala medier och fick så kontakt med det japanska spelkortsföretag som ger ut spelkorten Dragonborn. Här fanns ett sug efter just hans troll och drakar.

– Jag har designat ett av de mäktigaste korten, en drake som passande nog heter Fafner, som draken i den nordiska folksagan.

Att Henrik Rosenborgs illustrationer går hem hos det japanska spelbolaget tror han beror på att de nu var ute efter något annat än den japanska mangastilen.

– De ville han västerländsk fantasy, därför valde de mig. Jag skapar karaktärer, varelser som inte är tomma utan har en personlighet.

För att få bilden levande krävs koll på anatomi, musklers samspel, koll på detaljer i miljön och på proportionerna. Då kan en dvärg, jagad av kungens soldater i bergen, få liv på ett japanskt spelkort.

Henrik Rosenborgs dvärgar och troll har klivit ut i världen och konstnären lever sin dröm.

– Målet var att måla monster och leva på det. Nu gör jag det.