Alla som kört bil i Katrineholm den senaste tiden har nog märkt dem, guppen. Busskuddar på Oppundavägen, "trottoarkanter" på väg 55/57, vanliga gupp vid Talltullen och i rondellen vid Hästen på Vasavägen. En som ständigt märker guppandet är bussföraren Anders Ringdahl.

– Jag kör linje 2 och 3, som går till Djulöbadet och på Norr och till Nävertorp. I våras passade jag på att räkna hur många gånger man måste sakta ner. Det var 102 gånger på tre timmar, och jag undrar om inte några gupp har tillkommit sedan dess, säger han.

För bussförarna är guppen jobbiga.

Artikelbild

Anders Ringdahl kör buss i Katrineholm och har räknat guppen. 102 stycken blev det på ett tretimmars arbetspass.

– Det är påfrestande att bromsa och axa och det tar på kroppen att guppa upp och ned. Resan tar längre tid, men vår arbetssituation och tidtabellerna har inte ändrats.

För patienter i ambulanser kan guppen och kanterna förvärra smärtorna.

– Det är klart att när vi har en patient som ligger på båren är guppen inte roliga. I början var de för stora, till exempel vid Hemgården på Oppundavägen, så att till och med ambulanserna slog i, men det är bättre nu, säger Anders Andersson, ambulanssjuksköterska.

En av hans kollegor, som vill vara anonym, instämmer:

Artikelbild

– De som har frakturer eller ont i ryggen får oftast problem vid guppen. När man åker ut ur rondeller där det avslutas med ett gupp kommer man oftast lite snett på dem, då blir det ett gupp i sidled.

Marcus Asplund är chef för det förebyggande arbetet vid Västra Sörmlands räddningstjänst, som tillfrågas om nya vägbyggen ur framkomlighetssynpunkt. Han vill hellre ha busskuddar än gupp, som räddningstjänsten kan åka över ganska fort utan att slå i.

Ett annat problem är avsmalningarna, exempelvis vid banansvängarna på Vingåkersvägen. När räddningstjänsten "påkallar fri väg", alltså tutar och blinkar, har andra trafikanter svårt att flytta sig, eftersom det inte finns någonstans att flytta sig till.

– Vi har ganska stor ökning av trafiken, det gör att vi inte kommer förbi. Man börjar undra vad som hänt, när det är köer, säger Marcus Asplund.