På avdelningen Tigern på Sandbäcksskolans fritidshem sitter barnen och spelar kortspel. De sitter två och två vid olika bord och koncentrerar sig på att försöka spela ut alla kort. Spelet Blink liknar det klassiska Uno, men med en ytterligare parameter; varje kort har förutom en färg och ett nummer också en form.

‒Det är lite roligare än att räkna i matteboken, säger Maja Willman i klass 1a.

Att spela spel är ingen ovanlig sysselsättning, men det som är nytt för i år är att Katrineholms kommun har köpt in konceptet Matteklubben som är anpassat för fritids. Personal från alla fritidhemsavdelningar, totalt 28 stycken, har under en tvåtimmarskurs fått utbildning i hur man ska använda materialet och provat de olika momenten till en kostnad av 22000 kronor.

Artikelbild

Maja Willman och Erik Holmgren spelar.

‒Matematik är ett prioriterat område. Fritids ska komplettera skolan och då är det här ett bra sätt. Man leker sig fram, säger Mikael Brolin, utvecklingsledare för fritidshemmen i Katrineholm.

Kommunens 13 fritidshem har alla fått varsin mattelåda för 4500 kronor styck. Innehållet består av olika spel och material som är utvalda för att lära ut de olika räknesätten på ett lekfullt sätt. Det är bland annat ett färgglatt plockepinn, olika kortspel och papper som klipps i delar för att lära sig bråk.

‒Alla sinnen får vara med när man arbetar på det här sättet, säger Mikael Brolin.

Den traditionella undervisningen pågår som vanligt under matematiklektionerna under skoltid. Matteklubben sker efter skoltid, på fritids. På Tigern har man tagit intresseanmälningar och gjort grupper med tolv elever i varje, som materialet är anpassat för. Intresset har ökat redan efter två veckor och fler grupper är på gång.

Artikelbild

Mikael Brolin, utvecklingsledare för fritidshemmen i Katrineholm.

‒Barnen hakar på det här på en gång, det är något roligt som de ser fram emot. Det är smidigt att allt material finns förberett i en låda, för det kräver nästan ingen planeringstid, säger Maria Wallin, lärare med inriktning fritidshem.