Perrongens sommarskola fokuserar på kreativitet och vill stärka elevernas självförtroende. Eleverna går i årskurs sex till nio och många av dem vill bli bättre på svenska. Järvenskolan har valt ett annat angreppssätt som går ut på att höja elevernas betyg genom två veckors intensiva studier. Där går eleverna i årskurs sju till nio från Järvenskolans ordinarie skola.

Att gå i skolan på sommaren tillhör inte vanligheterna, men sommarskolan på Perrongen är heller ingen vanlig skola berättar Mouuhammad Fawal som är en av deltagarna. Det är hans första sommarskola och han hoppas kunna förbättra sina svenskkunskaper, något han kommer ha nytta av som framtida dataspelsutvecklare. Det är inte i skolan varje dag, utan bara tre dagar i veckan, berättar han.

Eleverna får närma sig de ämnen de behöver fokusera mer på genom kreativitet. Musik, bild, dans och teater blir elevernas främsta verktyg. Dans kan bli matte, musik kan öva språket och teatern kan stärka självförtroendet. Fokus ligger på att stärka eleverna, ha kul och bli motiverad, inte att höja några betyg. Istället hoppas man att motivationen på sikt ska kunna hjälpa deltagarna när de är tillbaka i den vanliga skolan. Manal Sebahi går för andra året på Perrongens sommarskola.

Artikelbild

| På Perrongens sommarskola blir kreativitet ett verktyg att hitta motivation.

– Igår dansade vi salsa, det var kul. Jag dansar varje dag även när jag inte är här, berättar Manal Sebahi som vill bli danslärare.

På Järvenskolan Södra har eleverna haft två tuffa veckor i skolbänken med fokus på att nå kunskapskraven i sommarskolan som hade sin sista dag förra veckan. Att nå betygen är avgörande, inte minst för eleverna som går ut årskurs 9.

Många elever som läser matte upplevde ett slags uppvaknande när de skrev de nationella proven som numera är delvis styrande för betygen.

– Proven hålls sent på terminen och många visste inte hur de skulle hinna ta igen kunskapen på den korta skoltid som då återstod innan sommaren, berättar rektor Susanna Olander.

Artikelbild

| Manal Sebahi går sitt andra år på Perrongens sommarskola. Hennes mål är att bli danslärare.

Under de intensiva veckorna har gruppen eleverna fått extra mycket lärartid, och eftersom andra elever avslutat terminen är skolan en lugnare plats än vanligt. Resultaten har varit goda.

– Många elever har lyckats höja sina kunskaper så pass att de nu har godkända betyg, fortsätter Susanna Olander. Hon berättar också att man fått intrycket att eleverna tyckt att det varit skönt att gå i den nystartade sommarskolan, trots att den hålls på sommarlovet.