Youtube-kĂ€ndisen Manfred Erlandsson, som har över 290 000 prenumeranter, prisas för sin Youtube-serie âVar fick du luft ifrĂ„n?â. Han har gjort serien pĂ„ uppdrag av PlĂ„t och ventbyrĂ„ns branschskola som ligger i Katrineholm.
â Branschskolan ville ha en youtube-kanal för att rikta in sig mot mĂ„lgruppen som ska börja plugga snart. Vi behöver ganska mĂ„nga fler ventilationsmontörer och eftersom jag snart gjort youtube i 13 Ă„r sĂ„ ville de att jag skulle göra den Ă„t dem, sĂ€ger Manfred Erlandsson.
Det var det populĂ€ra avsnittet âKan man krypa i ventilationskanaler som pĂ„ film?â som blev nominerat och sedan tog hem guldet i Svenska Publishing-priset 2023. Passande nog spelades avsnittet in i Katrineholm pĂ„ PlĂ„t och ventbyrĂ„ns branschskola. DĂ€r gĂ„r man för att utbilda sig till byggnadsplĂ„tslagare och ventilationsmontörer, nĂ„got som i dag Ă€r ett bristyrke.
â Katrineholm Ă€r en av fĂ„ skolor som har utbildningen och jobbar tĂ€tt med branschorganisationen. Det var vĂ€ldigt duktiga lĂ€rare som ville hjĂ€lpa till med projektet, sĂ€ger Erlandsson.
Vad tyckte du om Katrineholm?
â Jag tycker det Ă€r en jĂ€ttetrevlig liten stad. Jag har mest varit dĂ€r nĂ€r man byter tĂ„g, men nu kunde jag faktiskt se lite av staden ocksĂ„. Trevliga mĂ€nniskor och vi var pĂ„ en trevlig restaurang ocksĂ„, som jag nu har glömt vad den heter, skrattar han.
Var kom idén till avsnittet frÄn?
â Jag Ă€lskar film och insĂ„g att min enda relation till ventilation Ă€r de rören man kryper i. DĂ„ tĂ€nkte jag vi borde testa om man kan krypa i ventilationen eller om det bara Ă€r pĂ„ film. SĂ„ dĂ„ Ă„kte vi till Katrineholm och de byggde ihop ganska stora rör som jag kunde krypa i och gjorde det som ett experiment, sĂ€ger han.
Videon bedöms utifrĂ„n förmĂ„gan att kommunicera budskap, visualisera berĂ€ttelsen, dramaturgin och trovĂ€rdighet. Dessutom delade juryn ut priset med orden âför en kul och informativ film med mycket bra mĂ„lgruppsanpassningâ. Just att det skulle passa mĂ„lgruppen arbetade teamet vĂ€ldigt hĂ„rt med.
â Ventilation kan lĂ„ta ganska torrt och trĂ„kigt, men ska vi fĂ„ mĂ„lgruppen att tycka det Ă€r kul och vill ha det som ett yrke sĂ„ mĂ„ste vi verkligen jobba för att de ska tycka det Ă€r intressant. Jag har ju den mĂ„lgruppen sjĂ€lv pĂ„ min kanal, sĂ€ger han och konstaterar att det har gĂ„tt över förvĂ€ntan.
â Vi har haft ett snitt pĂ„ 40 000 visningar och jag hoppas att Ă€nnu fler fĂ„r upp ögonen för utbildningen.
Hur kÀndes det att vinna?
â Jag blev vĂ€ldigt chockad. Jag var inte alls beredd pĂ„ att vinna. Det var tuff konkurrens, men det kĂ€nns jĂ€ttestort. Det var mitt första riktiga pris. Det var jĂ€ttehĂ€ftigt att vinna tillsammans med gĂ€nget. Det kĂ€nns vĂ€ldigt stort för mig eftersom vi gör nĂ„got viktigt pĂ„ ett underhĂ„llande sĂ€tt.
Annika Waernström, VD för PlÄt och ventbyrÄn, sÀger i ett pressmeddelade att hon glÀds över priset.
â Det var mĂ„nga fina bidrag i Ă„rets Publishing-pris och dĂ€rför kĂ€nns det extra roligt att vinna. Med serien vill vi fĂ„ unga att intressera sig för luft, ventilation och det viktiga yrket ventilationsmontör. Juryns bedömning Ă€r en bekrĂ€ftelse pĂ„ att vi har prickat rĂ€tt, utöver tittarsiffrorna bland unga som fortsĂ€tter att klĂ€ttra för varje nytt avsnitt vi levererar. Vi Ă€r mycket stolta över seriens succĂ©, sĂ€ger Annika Waernström.