Emma Sjölin deltog i en tävling på en Facebooksida. Den som gillade och delade kunde vinna en livsstilsförändring hos gymmet World class i Katrineholm och Xtravaganza, som saluför produkter för viktminskning.
Deltagarna skulle också anmäla sig på en webbsida, där det inte stod någonting om vad de kunde vinna eller vilka regler som gällde.
Efter några dagar blev Emma Sjölin uppringd av en kvinna från World class, som berättade att Sjölin vunnit en värdecheck på 1 000 kronor. Kvinnan ville träffas för att berätta mer.
— På mötet frågade jag "vad har jag vunnit?" och hon sa ungefär "det kommer vi till". Hon ställde massor av personliga frågor om vikt, längd, jobb, inkomst. Hon sa att om jag ville gå ner i vikt fort och effektivt rekommenderar de Xtravaganzas soppor. De skulle kosta 500 kronor i veckan.
Efter att kvinnan pratat om sopporna tog hon fram ett papper och skrev tolv månader och 899 kronor i månaden. Hon förklarade att Emma Sjölin skulle behöva binda upp sig för den tiden, men att hon kunde använda värdechecken som hon vunnit som delbetalning.
Med rabatten hade det kostat 9 788 kronor plus sopporna för 500 kronor i veckan. Det är mycket pengar för Emma Sjölin, som har ett deltidsarbete och är arbetslös på deltid.
— Jag frågade om jag fick använda checken till något annat, men det gick inte.
Emma Sjölin var arg efter besöket på gymmet. Hon tycker att "vinsten" inte alls var någon vinst, utan bara gick ut på att hon skulle binda upp sig för ett långt och dyrt abonnemang. Hon känner flera personer som vunnit samma pris, och undrar hur många som kommer att känna sig pressade att teckna abonnemang med gymmet.
Men efter att hon ringt upp företagets vd ändrades vinsten delvis.
— Jag ringde och sa vad jag tyckte, att det är falsk marknadsföring. Han sa att det beror på hur man ser det, och att han skulle ringa World class i Katrineholm.
Några timmar senare ringde gymmet upp och sa att hon får använda checken till vad hon vill i verksamheten. Vd:n erbjöd henne till och med att hyra gymmets ännu inte installerade jacuzzi, och använda värdechecken som betalning.
— Jag är säker på att de ringde bara för att jag bråkat.
"Vinsten" tänker hon inte utnyttja.
— Det känns som att de försökt att muta mig.