Vill ha hit affärer som lockar kunder

Handeln och dess butiker och varuhus är viktig för staden, säger samhällsbyggnadsförvaltningens chef Lars Hågbrandt, som arbetar aktivt med att få hit fler företag. Den nya trenden är att tänka i "kluster".

Katrineholm2013-02-23 08:10

- Vi vill ha en mix, en synergieffekt. Helheten ska vara större än de enskilda delarna, säger Lars Hågbrandt.

Tidens trend i butiksetableringar kallas kluster. Det är inte längre en skoaffär, en klädaffär och en leksaksaffär som gäller för de framgångsrika shoppingstäderna och köpcentrumen, det är flera butiker av samma sort.

- Det moderna i dag är att klustra. Kläder, kläder, kläder på ett ställe, till exempel. Har man sju butiker av samma slag får man mest handel, säger Hågbrandt.

Som ett led i arbetet med kommunens nya översiktsplan ska en handelsutredning tas fram. Det har Hågbrandt varit med och gjort i Linköping, där han arbetade tidigare. Där var framgången med sjubutiks-modellen tydlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om