Barnen sjöng om Bamse, kramade Bamsemjukisdjur och nästan andades Bamse. Så det var barnens lek som fick bestämma att avdelningen Krokodilen på Sörgårdens förskola skulle göra ett temaarbete om värdegrund och skriftspråk med världens starkaste björn.
Bamse och de andra sköna karaktärerna kring honom blev basen för samtal kring värdegrundsfrågor.
— Vi pratade bland annat om hur man är en bra kompis, säger pedagogen Rosmarie Lundqvist som för temaarbetet på Krokodilen nominerades till Kvalitetspriset med sina kolleger Pia Andersson och Sofie Tornell.
I temaarbetet om Bamse blev det en ivrig brevväxling mellan barnen och seriefiguren. Barnen fick hjälp att författa och lägga breven på lådan. Självklart fick de svar från Bamse, med förskollärarna som spökskrivare.
På väggarna sattes inplastade bilder Bamse-figurer upp. I en skokartong fanns figurernas namn på remsor. Barnen tog en remsa och gick runt och jämförde bokstäverna på den med namnet som stod på bilden. På så vis fick de en känsla för skriftspråket.
En väska med Bamse och en skrivbok fick följa med barnen hem i tur och ordning. I den nu väldigt vältummade boken skrev föräldrarna om hur Bamse hade haft det och satte in bilder.
Aktiviteterna i temat visades sig allt eftersom.
— Vi visste inte vad som skulle hända vecka för vecka. Barnens delaktighet var det viktigaste för oss, säger Sofie Tornell.
Det här är del 9 i serien om de elva arbetslag och lärargrupper som nominerades till kvalitetspriset. Det går till en grupp pedagoger eller ett arbetslag som har varit särskilt framgångsrika i arbetet med att nå högre måluppfyllelse.