Stellan Nilsson upptäckte att han hörde sämre och sämre. Därför behövde han hjälp med inställningen av hörapparaten. Men på hörselvårdsmottagningen på Kullbergska sjukhuset hade man inte tid.
– Jag fick till svar att "vi har ingen personal utan det är tio månaders väntetid", berättar han.
Istället fick han telefonnumret till mottagningarna i Nyköping och Eskilstuna.
– Hon sa att "om du vill kan du ju ringa till de här och höra hur det ligger till på deras mottagningar".
Men det tyckte han verkade krångligt. Istället gick han in på nätet och letade. Han visste att han hade sett någon form av hörapparater i en annons i en veckotidning. På nätet hittade han vad han sökte.
– Det är inga riktiga hörapparater utan förstärkare. Jag tänkte att jag provar, jag måste ju höra igen och de fungerar perfekt.
Lina Nystrand, som är enhetschef för hörselvårdsmottagningarna i länet kan inte uttala sig i det specifika ärendet, däremot säger hon att man arbetar för att erbjuda sina patienter hjälp så fort som möjligt.
För att komma tillrätta med vårdkön försöker man rekryterar nya medarbetare och ser över sättet att jobba på, för att vara så effektiva man kan, med de resurser man har.
– I den bästa av världar skulle det dock gå snabbare än det gör i dag. Jag beklagar självklart om man som patient drabbas av den långa väntetid som vi har just nu, men jag lovar att vi gör allt vi kan för att komma till rätta med den.
Enligt Lina Nystrand är det dock inte lika lång väntetid för att få hjälp med att ställa in en hörapparat.