– Vi ser ett behov av det för att kunna frigöra ytor för nya byggnationer. Det är då bättre att bygga på höjden än på bredden; det frigör ytor samtididigt som parkeringsplatserna kan behållas.
Det säger vänsterpartisten Tony Rosendahl. Förslaget som han och Olof Carlsson formulerat i en motion lämnades in till kommunfullmäktige i svallvågorna efter måndagens debatt om trafik- och parkeringsstrategierna.
Rosendahl spelade en av huvudrollerna när oppositionen unisont röstade för återremiss av strategiförslagen. Han hoppas att dessa inte ska komma tillbaka utan kompletteringar, för han tycker att de är både röriga och bitvis motsägelsefulla.
– Trafikstrategin hänvisar bland annat till att på landsbygden främst bygga längs befintliga stråk som trafikeras av kollektivtrafik. I nästa stycke talas om att bygga i attraktiva sjönära områden som helt saknar infrastruktur!
Även om åsikterna om innehållet i strategiförslagen går isär, finns en politisk enighet om att det är viktigt med en tydlig taktik för framtidens infrastruktur. Det finns flera stenar att vända på samtidigt som Katrineholms centrala delar är inne i en fas av förtätning. Då är det viktigt med praktiska lösningar, poängterar Rosendahl.
På Norr, intill järnvägen, skissas på ett sådant: ett p-hus att byggas på befintliga parkeringsytor öster om Statt. Det ska rymma 270 bilar med kommunens arbetspendlare och tågresenärer som prioriterad målgrupp.
Men det är inte nog, anser Rosendahl och Carlsson och väcker därför frågan om ytterligare ett p-hus.
Det skulle byggas söder om järnvägen, på någon av de befintliga parkeringsytorna där.
– Vår bedömning är att det är ekonomiskt realistiskt.