Trafikverket ska anlägga två nya järnvägsspår öster om Katrineholm, mellan viadukten på Österleden och en kilometer mot Valla. Anledningen är att långsamma godståg ska kunna köra åt sidan, så att passagerartåg slipper vänta och tappa tid.
Planeringen har pågått i flera år. Från början uppskattades projektet kosta 257 miljoner kronor. Senare hade summan stigit till 297 miljoner kronor. Det ansåg regeringen var alldeles för dyrt, varpå man gav Trafikverket i uppdrag att se över kostnaden.
– Vi visste inte att vi skulle hamna i en grupp av projekt där regeringen kräver mer underlag. Det kom som en överraskning för oss. Naturligtvis är det en osäkerhet för projektet, sade Erik Fridén, projektledare på Trafikverket, till Kuriren i februari.
Enligt Trafikverket är den främsta orsaken till fördyringen att de tvingas bygga ett nytt signalställverk. I den första beräkningen utgick man från att det nya signalsystemet ERTMS skulle vara klart vid byggnation av de nya spåren, men det projektet har i sin tur försenats.
Strax efter regeringens beslut inkom Trafikverket med förnyat underlag. Nu har de fått ned kostnaden med 13 miljoner kronor, varpå hela projektet beräknas kosta 284 miljoner kronor. Det har fått regeringen att släppa handbromsen och besluta att järnvägen får byggas.
– Vi har tittat över kostnaderna och sett att vi kan minska totalbudgeten genom att jobba lite längre bort från befintliga spår. Det betyder att vi kan jobba mer under dagtid än vad vi hade planerat för. Det sparar pengar eftersom nattjobb är kostsamma, säger Erik Fridén.
I varje infrastrukturprojekt finns dessutom pengar avsatta för oförutsedda utgifter. I takt med att projekteringen blivit klar har också riskerna för att dra på sig oförutsedda kostnader minskat. Det gör att det även har gått att spara pengar i den kolumnen.
– Det är glädjande att regeringen har sagt att vi får fortsätta arbetet. Senare i höst blir det förberedande markarbeten, där vi går ut med upphandlingen så snart som möjligt. Själva järnvägsarbetena startar veckan före påsk nästa år, säger Erik Fridén.
Nästa år skapar arbetet en del störningar i tågtrafiken. Några nätter blir det enkelspårsdrift och fyra helger stängs tågtrafiken av helt.
Inkoppling av det nya ställverket sker under våren 2027 och lagom till sommaren samma år ska järnvägsspåren tas i drift.