Det var i början av juni 2011 som 10.000 kycklingar kvävdes till döds under transport till slakteriet. Enligt Östnytt, som tagit del av länsstyrelsen polisanmälan, så fungerade inte ventilationen i lastbilen som den skulle. Trots det fortsatte transporterna.
Under två dagar fraktades kycklingar i lastbilarna trots att man visste att de var dödsfällor.
Ulrike Segerström, som är djurskyddsinspektör på Länsstyrelsen i Sörmland, säger till Östnytt att man valde mellan pest eller kolera. Kycklingar växer nämligen mycket snabbt och om de hade fått vara kvar i stallarna hade det blivit för trångt och man hade tvingats gasa ihjäl dem.
Ingen larmade dock länsstyrelsen.
Enligt Ulrike Segerström fick de tipset genom en anonym anmälan.
Redan i maj var dödligheten i lastbilarna högre än normalt. Men inte heller då gjordes någon anmälan till länsstyrelsen trots att Livsmedelsverkets veterinärer är skyldiga att göra det.
— När det är hög dödlighet måste man ta reda på varför. Man kan inte vara köra på och hoppas att det ska lösa sig av sig själv, säger Mattias Gårdlund, djurskyddsinspektör i Skåne, till Östnytt.
Fem olika obduktionsprotokoll från två olika veterinärer visar att kycklingarna dog av cirkulationskollaps/syrebrist. Men åklagare anser det inte bevisat hur kycklingarna dog. Hon skriver i ett mejl till Östnytt att bristande ventilation är en faktor men även andra faktorer kan ha haft betydelse.