Sedan 1988 har Handelns utredningsinstitut, som numera heter HUI Research, varje år utsett "Årets julklapp". Kriterierna för att en produkt ska bli årets julklapp är tre: "Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året", "Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal", samt "Produkten ska representera den tid vi lever i ".
Årets julklapp säger inte särskilt mycket om vilken klapp som faktiskt blivit populärast den aktuella julen, även om försäljningen givetvis kan öka när en vara utses. Men listan säger ändå en hel del om vår tid, vårt samhälle, samt förstås om den tekniska utvecklingen. Bakmaskinen, "årets julklapp" 1988, anges ofta som exempel på hyllvärmare, något många ville ha men sedan inte använde, men än mer föråldrade framstår numera julklappar som internetpaketet, cd-skivan och cd-spelaren - utsedda till årets julklappar 1996, 1995 och 1991. Spikmattan, årets julklapp 2009, används säkert fortfarande av många, men värmer kanske ännu fler källarförråd och garderober.