Utmaning väntar när 56:an blir separerad med mitträcke

Riksväg 56 ska bli säkrare med hjälp av mitträcke. Samtidigt som det förhindrar allvarliga mötesolyckor kräver det mer resurser från räddningstjänsten. "Vi kallar det för motåkning och har det mellan Katrineholm och Flen också", säger Mattias Gårdholt.

Mattias Gårdholt, chef för Västra Sörmlands räddningstjänst, är positiv till att 56:an byggs om – även om det innebär utmaningar för räddningstjänsten att ta sig fram.

Mattias Gårdholt, chef för Västra Sörmlands räddningstjänst, är positiv till att 56:an byggs om – även om det innebär utmaningar för räddningstjänsten att ta sig fram.

Foto: Carina Ekdahl

Katrineholm2023-08-30 16:03

Låter det bekant att riksväg 56 håller på att byggas om till mötesfri landsväg med mitträcke? Planen är att den nya vägen ska invigas mellan Katrineholm och Bie till julen 2024 och mellan Bie och Alberga till årsskiftet 2025/2026, ett år försenat för de bägge etapperna. 

Utmed sträckan sätts mitträcke och det kommer att bli sju omkörningssträckor i vardera riktningen. Anledningen till att vägen byggs om är för att förbättra trafiksäkerheten, minska risken för allvarliga trafikolyckor samt förbättra framkomligheten för trafikanterna. 

Samtidigt finns det vissa utmaningar att ta hänsyn till när det gäller mötesfria vägar. Det berättar Mattias Gårdholt, chef för Västra Sörmlands räddningstjänst. Det handlar om att det kan bli svårt för räddningstjänsten att själva ta sig fram där det finns mitträcke. 

– Absolut blir det lite svårare, men vi upplever inte det som något jätteproblem. Om vi behöver ta oss över på andra sidan får vi såga upp räcket, men då gäller det att det inte kommer något fordon i motsatt riktning. Det här är räta linjen mellan Norrköping och Gävle och det går mycket tung trafik på sträckan. Dessutom finns flera vattentäkter, så vi ser positivt på att vägen byggs om, säger Mattias Gårdholt. 

Sker en olycka på 56:an mellan Äs och Katrineholm så kan även räddningstjänsten i Julita hjälpa till. 

– Vi kallar det för motåkning och har det mellan Katrineholm och Flen också. Nu är de inte lika många som oss, så det är inte säkert att de alltid har resurser att åka, men på det stora hela ser vi snarare fördelare än nackdelarna, säger Mattias Gårdholt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!