Katrineholmaren Phong Uong hade för några veckor sedan besök av sin bror. När brodern åkt hem upptäckte han att han hade Phong Uongs bilnyckel med sig. Han skickade bilnyckeln som rekommenderat brev tillbaka till Uong, som inte fick det.
Efter tio dagar kom en granne och gav honom bilnyckeln. Phong Uongs efterforskningar visade, att brodern adresserat nyckeln till deras mamma, men att avin av okänd anledning hamnat hos en granne. Grannen hade fått ut det rekommenderade brevet på Ica Nära, trots att ett helt annat namn stod på brevet.
Phong Uong frågade Ica varför man lämnat ut ett rekommenderat brev utan att kontrollera att rätt person hämtade ut det, men fick till svar att affären inte gjort fel. Han hänvisades till Postnord, men fick samma svar från dem.
"Det är ansvarslös och oprofessionellt. Det måste vara fel någonstans i kedjan", skriver Phong Uong i ett mejl till Kuriren.
Till slut hänvisades Phong Uong till Postnords kundombudsman, som dock inte svarat honom fast han skickat tre mejl, det första den 8 augusti. Han tycker inte att det är acceptabelt att inte ens få ett svar.
– Jag har själv jobbat i kundtjänst tidigare. Man svarar alltid kunderna, även om man bara skriver "vi hör av oss senare" till att börja med, säger han.
Magnus Jepsson är handlare på Ica Nära och har inte hört talas om ärendet, förrän tidningen ringer. Men han ger beskedet att han som postombud inte får yppa något i ärendet, enligt avtalet med Postnord.
– Jag får inte diskutera ärendet alls med någon som inte är avsändare eller mottagare. Det har blivit hårdare regler och det har med bedrägerier och sådant att göra.
Lena Jansson är kundombudsman hos Postnord och säger till tidningen, att det, utifrån beskrivningen av händelsen, begåtts två fel.
– Det är två mycket beklagliga misstag. Dels har vi delat ut brevet till fel person. Dels, beroende på hur legitimeringen gått till, har postombudet inte varit tillräckligt noga. Det finns en kvittens på att brevet är utlämnat.
Att Phong Uong inte fått något svar från kundombudsmannen beror, enligt Lena Jansson på att det inte finns något ärende.
– Om han skriver till oss igen kommer jag att svara honom, säger hon, och lägger till att hon är lättad att bilnyckeln kom till rätta till slut.