Det är familjärt och trivsamt. Upplägget, med gott om tid att äta i pauserna gör att man slipper slamra med besick och diskutera med serveringspersonalen medan pjäserna spelas.
För Teater Orka är greppet med kortpjäser nytt. Men vi som har följt Teater Orka, som består av Jenny Wistbacka, som skriver manus och regisserar och Annicka Halvarsson, producent, scenografi och skådespeleri, känner igen oss, både när det gäller valet av skådespelare att samarbeta med och tematiken i pjäserna. Det är drastisk och skruvad humor med kvinnliga förtecken, och väl gödslat med blinkningar och hommager till förebilder och inspiratörer.
I "Svart humor med mat" hittar jag referenser till allt från Monty Pythons papegojsketch, journalisten Rita Skeeter i Harry Potter och Solsidans och Kontorets Ove Sundberg, som kommit att bli Henrik Dorsins stora genombrott i folkhemmet.
Den första pjäsen heter Fågelsystrar. Där får vi möta Robin (Lena Andersson) som fixar i hemmet inför ett besök av storasystern Ava (Annicka Halvarsson). Varför Lena Andersson spökats ut i ett par gigantiska lösögonfransar ska snart få sin förklaring, liksom varför hon genom attribut som herrkalsonger och sexinstruktionsböcker försöker förmedla en bild av sig själv som en självständig frigjord livsnjutare. Det handlar förstås om syskonrivalitet. Storasystern Ava (Annicka Halvarsson) visar sig vara en strikt och kontrollerad kvinna som tar ansvar för hem, familj och systrarnas sjuka mamma. Under ytan bubblar det dock rejält. Det förstår man av Avas återkommande tics, och allt har att göra med moderns stora kärlek till fåglar.
I föreställningens andra pjäs, som sticker ut som riktigt, riktig bra och välspelad, dyker två kvinnor upp i kanindräkter. Den rosa kaninen (Therese Fasth) är plågsamt glad och har en ögonbindel. Hon föses runt av en sammanbiten vit kanin (Lotta Asplund). Det är uppenbart att det är möhippa på gång. Särskilt Therese Fasths trovärdiga spel får det att krypa i kroppen. Kaninsystrar har flera oväntade inslag och gott om igenkänningshumor.
Oväntade vändningar och pinsamheter präglar också den sista pjäsen, Kock-fight, där Pia Widlund spelar tv-kock och Malin Ivarsson deckardrottning i en direktsändning där det begås ett brutalt mord på en vattenmelon.